E-commerce, en bijgevolg de verdeling van pakjes, zet zich steeds verder vast als nieuwe pijler voor dagbladhandels. Het is een manier om hun activiteiten verder te diversifiëren, maar hoe goed verdien je met pakjes? Onlangs liet Homerr, een Nederlandse uitdager op de pakjesmarkt, weten dat het de commissie bijstuurt. Radar ging op zoek naar wat Nederlandse openheid in de anders zo gesloten discussie over de vergoedingen op pakjes.
In de afgelopen weken vonden enkele berichten hun weg naar Radar over een aangepaste commissie op pakketjes bij de Nederlandse duurzame pakketbezorger Homerr. Daar zou de commissie voor het aannemen en overhandigen van pakketjes terugvallen van 30 cent naar 20 cent. Dergelijke echo’s bereiken ons steeds vaker en zeker niet alleen over Homerr. De meeste operatoren houden echter al jaren de lippen stijf op elkaar over hun commissies. Door die ‘omerta’ is het niet eenvoudig om vast te stellen of er daadwerkelijk een ‘race to the bottom’ aan de gang is. Radar wilde alvast het verhaal van Homerr uitpluizen en schoof aan tafel met Juriaan Matthijssen, Managing Director bij Homerr, voor wat extra uitleg.
In Nederland scheert Homerr sinds 2016 hoge toppen als duurzame pakketbezorger voor het aanbieden van pakketleveringen bij zowel retailers als particulieren. In België, daarentegen, zweeft het Nederlandse pakjesbedrijf nog wat meer onder de radar. Maar volgens Juriaan Matthijssen, Managing Director bij Homerr, zal dat niet lang duren: “De diensten van Homerr zijn reeds te vinden op ongeveer 700 locaties in heel België, waarvan een 400-tal in Vlaanderen. In dat netwerk zijn dagbladhandels goed voor zo’n 55% van de pakjespunten. Voor een bedrijf dat pas midden 2021 zijn intrede deed op de Belgische markt gaat het dus hard.”
Bij het doorleveren van pakjes ligt voor Homerr de nadruk sterk op het creëren van een duurzame logistieke keten. Duurzaam in de zin van het verminderen van CO2 en stikstof in de lucht, maar ook in de zin van het creëren van sociale cohesie in buurten en woonwijken. “Stikstof en CO2 zijn belangrijke pijlers voor ons, maar daarnaast vinden wij dat duurzaamheid verder gaat dan enkel het beperken van je footprint”, legt Matthijssen uit. “We willen ook de sociale cohesie in woonwijken bevorderen.” Zo kiest Homerr er bijvoorbeeld voor om pakjes geconsolideerd te leveren in ‘hubs’. Een geografisch gebied wordt als het ware opgedeeld in verschillende types pakjespunten. Pakjes ophalen en retourneren kan niet enkel in pakjespunten, maar ook in dagbladhandels en bij particulieren die van thuis uit optreden als pakjespunt voor de rest van de buurt. Thuisleveren is met andere woorden niet aan de orde bij Homerr.
Maar duurzaamheid gaat echter verder dan het verminderen van de uitstoot bij pakjestransport of het creëren van sociale verbondenheid in een buurt. Het heeft ook betrekking op het hebben van een goede ethische relatie met je handelspartners. Hier wringt echter het schoentje voor enkele dagbladhandelaars. Zij kregen recent te horen dat de commissie op het behandelen van pakketjes bij Homerr zou dalen van 30 cent per pakket, naar 20 cent per pakket. De mededeling viel bij enkele dagbladhandelaars zwaar op maag, maar heeft volgens Juriaan Matthijssen toch wat meer toelichting nodig. “We willen ons netwerk laten meeprofiteren van de groei in pakketstromen, maar op een gezonde manier die voor ons haalbaar is”, klinkt het bij de Managing Director. “Vanaf 1 maart 2022 past Homerr haar tarieven inderdaad aan, maar hierbij zijn we overgestapt naar een dynamisch variabel systeem en halen we niet zomaar de commissie voor dagbladhandelaars naar beneden. Dat gebeurt op slechts één stroom, de commissie voor andere stromen gaat omhoog.”
Anders dan zijn concurrenten is Homerr niet te beroerd om open over de commissionering te communiceren. Het commissiesysteem van Homerr richt zich vanaf volgende maand op drie verschillende pakketstromen: referrals, webshop pakketten en ‘customer to customer’ (C2C) pakketten. Voor elk van deze stromen krijgt de dagbladhandel een aparte vergoeding.
Referrals zijn particuliere zendingen van consument naar consument, die niet verlopen via marketplaces zoals bijvoorbeeld Vinted. Als dagbladhandel kan je ervoor kiezen om referrals aan te bieden. Dit houdt in dat je ervoor kiest om Homerr labels bij jou in de winkel aan te bieden. Kiest een consument ervoor om in jouw zaak een pakje te verzenden met een Homerr label, dan krijg je daar als dagbladhandelaar 80 cent voor, 60 cent voor de verkoop van het label en 20 cent voor het in ontvangst nemen van een pakketje.
Voor pakketten afkomstig uit webshops van ketens als AS Adventure en Decathlon ontvang je als dagbladhandelaar dan weer 40 cent. Dit geldt zowel op pakketten die je in ontvangst neemt als pakketten die geretourneerd worden. Op het vlak van webshops zit Homerr in België nog in haar kinderschoenen, maar de verwachting is dat deze stroom aan pakketten in de komende jaren nog sterk zal uitbreiden.
Een dagbladhandel die pakketten van marketplaces zoals bijvoorbeeld Vinted in ontvangst neemt, krijgt nog 20 cent per pakket. Het is dus hier dat de daling van de commissie van Homerr ter sprake komt.
De 20 cent die voor C2C pakketten overblijft, is bij veel dagbladhandelaars in het verkeerder keelgat geschoten, maar volgens Homerr kan het niet anders. “Het klopt dat we voor bepaalde stromen meer geven dan andere”, verklaart Matthijssen over de gewijzigde tarieven. “Maar we zijn gebonden aan de realiteit. Het succes van Homerr is niet onopgemerkt gebleven, de traditionele partijen hebben zich geroerd. We zitten in een gezonde markt maar de hoeveelheid concurrentie heeft soms negatieve gevolgen.”
Wringt het gevoel dan niet dat de dagbladhandelaar aan inkomsten moet inboeten? Broodnodige inkomsten trouwens, gezien de dalende commissies op kranten, tijdschriften en rookwaren. Niet als we Juriaan Matthijssens mogen geloven: “Duurzaamheid gaat verder dan alleen maar de vergoeding, het gaat ook om de sociale cohesie en om de traffic in de winkels die het met zich meebrengt. Wat belangrijk is, is dat we het samen doen. Dat we de vergoedingen aanpassen, vind ik daar niet noodzakelijk haaks op staan.”
Toch zien ze bij Homerr een lichtpunt voor dagbladhandels, ondanks de aangepaste vergoedingen. Dat lichtpunt zit ‘m in de groei van pakketstromen. E-commerce bloeit en er wordt niet verwacht dat dit zal veranderen. Integendeel. “We verwachten veel meer pakketten in de andere stromen te doen dan in C2C. Lukt dat, dan zullen dagbladhandelaars hun maandelijkse rekening zien stijgen”, aldus Matthijssen. “Ik ga niet zeggen dat we dat in de komende maanden meteen gaan zien, we hebben er tijd voor nodig, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat die maandelijkse afrekening naar omhoog gaat.”
Het wordt in elk geval boeiend om te zien of de verwachte volumegroei zich effectief doorzet in de krantenwinkels en of de pakketdiensten er voor de winkels een faire vergoeding aan zullen koppelen.
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.