Eind november kondigde Imapress aan dat het stopt met het verdelen van tijdschriften naar Belgische dagbladhandels. Op die manier ontstaat voor de distributie van Nederlandstalige kranten en tijdschriften de facto een monopolie voor AMP.
Het was een korte eerlijke mededeling waarmee Imapress het doek liet vallen over de verdeling van tijdschriften. De distributeur gaf te kennen dat hij er niet in geslaagd is in de poging om de activiteiten in België verder te zetten met een eenvoudiger model en een kleinere organisatie. Of anders gezegd: het is niet gelukt om de distributie van tijdschriften opnieuw rendabel te maken. Die distributie kreeg met name een klap toen moederbedrijf Audax haar Belgische tijdschriftenpoot verkocht aan DPG Media. De distributie van onder andere het tv-magazine Primo verschoof op die manier mee naar AMP.
Voor alle duidelijkheid: Imapress verdwijnt niet van het toneel. Enkel de tijdschriften verdwijnen uit het assortiment. Wie boeken en strips afneemt via Imapress, zal die blijven ontvangen. En ook de recent gestarte inkoopactiviteit blijft bestaan. Imapress liet in augustus weten dat het wil uitgroeien tot een inkooporganisatie voor zijn klanten. Het koopt gezamenlijk producten in voor zoveel mogelijk onafhankelijke klanten om zo gunstige inkoopvoorwaarden af te dwingen. Het stuurt winkels een mail wanneer het een interessant voorstel heeft en winkeliers laten vervolgens weten of ze interesse hebben om met dat product hun aanbod te verruimen. Het systeem werkt echter zonder stock of nabestellingen. Meer info daarover is terug te vinden in Radar 4 van dit jaar.
Ondanks de aankondiging blijven de winkeliers voorlopig nog gewoon de blauwe kratjes van Imapress ontvangen. “Niet alle contracten met uitgevers en transporteurs lopen gelijk”, legt Jan Verachtert van Imapress uit. “We zullen gefaseerd tewerk gaan en houden daarbij rekening met de verplichtingen met onze partners. Het is onze intentie om de winkels zeer goed op de hoogte te houden van het moment waarop een bepaalde titel uit ons assortiment verdwijnt.”
Dat moment zal afhangen van het tijdstip waarop de betrokken uitgevers beslissen om de distributie van hun titels elders onder te brengen. Moet je als dagbladhandelaar dan helemaal niets ondernemen? “Neen, het is niet nodig om de samenwerking met Imapress zelf op te zeggen”, preciseert Jan Verachtert. “We zullen ook de onverkochten van alle geleverde edities op tijd opvragen. Eens we volledig stoppen met de verdeling van tijdschriften, laten we de winkels ook weten hoe de ophaling van de laatste retouren zal verlopen.”
Voor de distributie van tijdschriften (en kranten) rest na deze beslissing van Imapress de facto nog één speler, AMP. “Wij betreuren de beslissing”, zegt Tom Vermeirsch, Chief Commercial Officer bij Ubiway. “Wij zullen trachten de continuïteit te verzekeren en ervoor zorgen dat de dagbladhandel hun volumes blijven ontvangen. Wij contacteren de betrokken uitgevers en bekijken hoe we daarna een extra dip in de volumes kunnen vermijden.” Verder stipt Vermeirsch ook enkele gevolgen aan die niet negatief hoeven te zijn voor de persverkopers. “Onze portkosten zullen niet stijgen”, zegt hij, “waardoor voor de winkeliers een kost wegvalt. Daarnaast verkleint de foutenmarge bij retouren die in de verkeerde bak terechtkwamen. Dat zorgde in het verleden voor financieel verlies.” AMP geeft aan verder te communiceren naar de winkeliers over de overgang van zodra het een scherper zicht heeft op het garanderen van de continuïteit.”