In bijna twee op de drie krantenwinkels is het aantal bezoekers sinds de start van de Corona-maatregelen gedaald en in bijna 60% van de winkels leidt dat tot lagere omzetcijfers. Dat blijkt uit een eigen onderzoek van Radar, dat ook peilde naar de specifieke evolutie voor pers, rookwaren en kansspelen.
Aan de bevraging van Radar namen tussen afgelopen donderdag (26 maart) en maandagmiddag (30 maart) in totaal 224 dagbladhandelaars deel. Bijna negen op de tien (88,8%) gaf aan dat ze hun winkel de voorbije weken bleven open houden. Die cijfers zijn in lijn met de gegevens die AMP ons eerder heeft bezorgd. Bijna zeven op de tien is volledig geopend, maar toch ook twee op de tien deeltijds.
Terwijl veel winkels en horecazaken verplicht moeten sluiten, kregen dagbladhandelaars op 18 maart een uitzondering van de federale overheid. Dat ze mogen open blijven, zorgt echter niet voor een toestroom aan klanten. Bij de geopende winkels die deelnamen aan onze enquête laat meer dan twee op de drie (68%) weten dat ze minder bezoekers over de vloer krijgen. De grootste groep (30%) heeft het over een daling met 25% tot 50%, maar een op de tien verliest zelfs 50% tot 75% van zijn cliënteel. 12% van de geopende deelnemers ziet een stabiel bezoekersaantal en 20% kent een stijging. Meestal gaat het om een stijging met een kwart ten opzichte van het aantal in normale omstandigheden.
Betekent minder klanten ook minder omzet of kopen de klanten die langskomen plots meer? Het antwoord is duidelijk negatief. Bij bijna 60% van de geopende winkels zakt de omzet sinds 13 maart. De grootste groep (meer dan een kwart van de geopende deelnemers) merkt een terugval van de omzet tussen 25% en 50%. Zo’n 13% verliest zelfs meer dan de helft van de omzet.
Aan de positieve kant ziet 12% van de geopende winkels met een stabiele omzet en 26% een gestegen omzet. In de meeste gevallen gaat het dan om een stijging tot een kwart van de omzet ten opzichte van niet-crisistijden.
De daling van de totale omzet sinds 13 maart weerspiegelt zich ook in de cijfers die de geopende winkels doorgeven voor de drie grote pijlers. Zowel voor pers, rookwaren als kansspelen geeft een meerderheid aan dat ze minder omzet draaien op deze drie productgroepen. Voor pers is het interessant om te zien of de drang naar informatie over de crisis ook effectief meer mensen naar de krantenwinkel brengt.
Een op de vijf geopende krantenwinkels (21%) geeft te kennen dat de persverkoop stabiel is. Bij de groep die een evolutie ziet, is er een helft (40%) die een daling rapporteert en een andere helft (39%) die een stijging ziet. Een meerderheid van de winkels met groei zitten in de groep met een stijging tussen 0% en 25%. Bij de winkels met een daling in de persverkoop zien we winkels die 0% tot 25% rapporteren, maar ook best wel wat met 25% tot 50% terugval.
Bij de verkoop van rookwaren in de geopende winkels is het beeld vergelijkbaar. Ongeveer een vijfde (iets minder, 18%) blijft stabiel in verkoop en de groep die wel een evolutie merkt is wederom netjes in twee gedeeld. Een verkoopdaling is er voor 41,2% van de deelnemende winkels, een verkoopstijging voor 40,7%.
Anders dan bij de persverkoop, hebben we hier wel meer winkels die een hogere omzetstijging rapporteren. 12,89% komt uit de schijf met een stijging tussen 25% en 50%, dat is dubbel zoveel als bij de persverkoop. Het effect van rokers die besloten om bij de start van de maatregelen meerdere sloffen sigaretten in te slaan, zou hier een factor van belang kunnen zijn.
De kansspelen tot slot krijgen van de deelnemende verkopers het minst goede rapport mee. Een groep van 15% van de geopende winkels haalt nog wel een stabiel cijfer aan, maar van de resterende 85% bevindt een meerderheid zich in dalende lijn qua kansspelenomzet. In totaal haalt 76,9% een terugvallend cijfer. Een opvallend grote groep (28,6%) zegt dat die daling tussen 25% en 50% ligt. Nauwelijks 8% tekent een stijging op.
Uiteraard is het stilvallen van de sportweddenschappen een belangrijke verklaring voor deze evolutie. We vroegen de Nationale Loterij of ook de traditionele loterijspelen in de klappen delen. De Nationale Loterij merkt een negatieve impact op, al beperkt de daling qua sales voor de loterijproducten in de krantenwinkels zich net beneden de grens van 25%. “Het hoeft niet te verbazen dat de lopende crisis ook zijn impact heeft op de verkoopcijfers”, zegt Chief Retail Officer Arnaud Hermesse. “De meest recente bonusweek lag qua verkoop 24% lager dan drie weken geleden, toen er van de maatregelen nog geen sprake was.” De Nationale Loterij laat weten dat het grootste verlies te situeren is bij de krasbiljetten. “Daar verliezen we een derde van de verkoop tegenover drie weken geleden”, zegt Arnaud Hermesse. “Lotto houdt het beste stand (-14%) en is met verve ons beste product.”