1

Veilig openhouden: de aanbevelingen op een rijtje

Corona 24 april 2020

Op 22 april heeft de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO een advies uitgebracht met te volgen maatregelen bij het heropstarten van de economie. Het advies bevat ook een reeks maatregelen voor de detailhandel. Voor krantenwinkels die open bleven, klinken die niet onbekend in de oren. We zetten de punten uit dit officiële advies nog even op een rijtje.

In haar advies formuleert de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO een aantal algemene aanbevelingen rond de klantencontacten. Bedoeling is dat verschillende sectoren met deze aanbevelingen verder aan de slag kunnen en deze waar nodig vertalen naar hun sector- of beroepsspecifieke context. De krantenwinkels die open bleven, herkennen de maatregelen ongetwijfeld. Dat de Hoge Raad deze nu in een formeel advies giet, geeft aan dat de kans groot is dat de Nationale Veiligheidsraad ze zal veralgemenen bij het heropstarten van onze economie. Voor de detailhandel vertrekt de Raad van volgende aanbevelingen, die we in dit artikel toespitsen op de krantenwinkels.

1 klant per 10 m²

De Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO adviseert om maximaal 1 klant per 10 m² vloeroppervlakte toe te laten. Het gaat om de oppervlakte die voor de klant toegankelijk is (stockruimte niet meegeteld dus). Indien deze voor de klant toegankelijke vloeroppervlakte kleiner is dan 20 m², dan mogen meerdere klanten de ruimte betreden. In dat geval moeten ze wel een afstand van 1,5 meter kunnen behouden.

 

Communiceer al buiten de winkel

Het is belangrijk om op het eerste advies te anticiperen en ervoor te zorgen dat klanten op de hoogte zijn voor ze de winkel binnenstappen. Duid buiten de vestiging het maximum aantal klanten aan dat tegelijkertijd binnen mag zijn. De krantenwinkels kregen van leveranciers eerder al affiches om dit duidelijk te maken. Naast de social distancing, is het goed om ook op te roepen om zoveel mogelijk alleen naar de winkel te komen of om niet te komen met een verkoudheid of griepklachten.

Werk met markeringen, ook buiten

Om de afstand van 1,5 meter in de winkel te garanderen, is het aangeraden om met vloermarkeringen (pijlen, stickers, …) te werken. Zorg ervoor dat klanten de afstand van 1,5 meter binnen, maar eventueel ook buiten de winkel, makkelijk kunnen bewaren.

 

Voorzie in handgel

Zorg voor maximale hygiëne in de vestiging en stel waar mogelijk handgel ter beschikking aan de in- en uitgang en waar nodig in de winkel.

Denk na over de kassa

Reorganiseer indien nodig de inrichting van de kassa zodat de afstand van 1,5 meter met u of met uw personeel gevrijwaard is. Ook hier steunden leveranciers reeds met plexiwanden als veiligheidsmaatregel.

 

Geen cash betalingen

Vraag klanten om zoveel mogelijk te betalen met bankkaart of zelfs contactloos. Eerder kondigden de banken aan dat ze de limiet voor contactloos betalen naar 50 euro brengen. Voor betalen met bancontact zien we ook winkels die wattenstaafjes voorzien om contact met de toetsen van de terminal te vermijden.

Werk indien mogelijk met bestellingen en spreek afhaaluren af

Geen vanzelfsprekend advies voor krantenwinkels, maar het opstarten of uitbouwen van een krantenronde kan in de huidige context het overwegen waard zijn.

Lees hier de volledig tekst met aanbevelingen van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO.

De Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO hernam de belangrijkste maatregelen ook in deze gids voor de opening van de handel.