Het is voor krantenwinkels opnieuw toegestaan om promomateriaal op de openbare weg te plaatsten. Dat werd aangekondigd in een bericht in het Belgische Staatsblad op vrijdagavond 5 juni.
Op 11 mei 2020 kregen verschillende handelszaken de toelating van de Belgische Overheid om opnieuw te openen na een sluiten van bijna twee maanden als gevolg van het Corona-virus. In een poging deze heropening zo veilig mogelijk te laten verlopen, vaardigde de overheid op 8 mei een Koninklijk Besluit uit dat stelde dat het plaatsen van promomateriaal (vlaggen, stoepborden, …) op de openbare weg tijdelijk niet meer was toegestaan. Op privéterrein was dit wel nog mogelijk.
Aan dat verbod is intussen een einde gekomen. Voortaan is het terug toegestaan om verkoopacties op de openbare weg te organiseren en om uitstallingen, vlaggen en andere objecten te plaatsen. En dat is een goede zaak voor dagbladhandelaars, zo leren enquêtes en bevragingen (van de Nationale Loterij). Het ontbreken van promomateriaal leidde namelijk tot een minder goed koopgedrag bij de consument. De consument confronteren met nieuwe commerciële impulsen zou dus moeten zorgen voor een positieve evolutie in het koopgedrag.
Ondanks het feit dat het nieuwe KB deze maatregel opheft, zijn steden en gemeenten nog steeds bevoegd om specifieke maatregelen op te leggen. Het is dus aangeraden om bij uw eigen stad/gemeente na te vragen aan welke regelgeving u dient te voldoen bij het plaatsen van promomateriaal.
Het besluit om promomateriaal op de openbare weg te verbieden was een wijziging op het ministerieel Besluit van 23 maart. Dit besluit beschrijft de voorwaarden waaraan winkels bij heropening moeten voldoen. De volledige gids met maatregelen voor handelszaken kan u hier raadplegen.