De Nederlandse boeken- en stripuitgever Van Ditmar heeft eerder dit jaar zijn korting voor de persverkopers aanzienlijk verlaagd. De beslissing kwam er zonder overleg en op het moment dat de uitgever de overstap maakte van Imapress naar AMP.
“Dit is echt niet correct”, schrijft een ontevreden persverkoper ons. “De strips van Van Ditmar werden mij in mei nog geleverd met 29% en 34% korting. Zonder enig overleg is deze korting nu gedaald naar 23% en 27%.” Een gevoelige daling op een product dat voor veel winkeliers tot de meer rendabele in de perscategorie behoorde. Niet verwonderlijk dus dat mistevreden dagbladhandelaars hierover aan de alarmbel trokken.
René Prins, managing director bij Van Ditmar Boekenimport, bevestigde ons inmiddels de aanpassing van de korting. “Wij hebben inderdaad de genoemde korting aangepast”, zegt hij. “Het verschil is echter minder groot dan blijkt uit de reactie die u in dit artikel weergeeft. De korting ging van 25% en 30% naar 23% en 27%. Daarbij is de keuze van de titels en de uitgevers van invloed. We streven ernaar om de allerbeste titels te selecteren. Om het niveau van onze dienstverlening te kunnen handhaven, is het geven van minder korting een bedrijfseconomische voorwaarde. Wij voorzien de onafhankelijke verkooppunten via één logistieke partner van een kwalitatieve boekenstroom en een uitgebalanceerd boekenpakket. Daar horen ook strips bij.”
De logistieke partner die René Prins aanhaalt is sinds dit voorjaar AMP, nadat Imapress zoals bekend zijn activiteiten heeft herzien. Imapress verdween daarbij niet volledig uit beeld. AMP staat in voor de levering, afhandeling van de retours en voor de facturatie van de geleverde boeken en strips. Imapress treedt verder op als servicekantoor voor Van Ditmar Boekenimport in België. “Dit wil zeggen dat in samenspraak met de uitgevers promotie-acties en andere verkoopondersteunende maatregelen worden uitgewerkt en dat bekeken wordt welk assortiment voor welk verkooppunt het meest aangewezen is om er maximaal rendement uit te halen”, aldus de aankondiging.
Gevraagd naar een reactie liet AMP weten dat het geen invloed heeft op de korting die Van Ditmar geeft. “Concreet hanteren wij hier hetzelfde systeem als met andere uitgevers”, zegt Tom Vermeirsch, Chief Commercial Officer bij AMP. “AMP heeft dus geen impact op de aantallen of condities. Het is zeer zeker niet de eerste keer dat een uitgever de marges aanpast bij een overgang van titels. Elke uitgever hanteert hier zijn eigen politiek. In het geval van Van Ditmar is het echter nog iets drastischer aangezien we over een aparte categorie spreken (boeken & strips) en de kortingen er hoger lagen dan de normale 25%. Daarnaast zijn er vandaag ook strips/boeken die door bepaalde uitgevers in de markt worden gezet als plusproduct en die kortingen liggen nog lager.” AMP benadrukt wel dat het zelf wel de normale marktcondities blijft hanteren bij uitgevers en plusproducten waarvoor ze het commercieel beheer invult. “Het is een spijtige vaststelling”, besluit Tom Vermeirsch zijn commentaar. “Ik kan hier formeel bevestigen dat wij als AMP steeds de 25% korting consequent geven. Wij hebben ook niet de intentie om daaraan iets te wijzigen.”
Als dit verhaal iets duidelijk maakt, dan is het wel dat Van Ditmar is uitgegroeid tot een zeer sterke speler in boeken- en stripmarkt. Die sterke positie vertaalt het nu door in de geciteerde eenzijdige beslissing. In de klachten die we van winkeliers ontvingen, viel bovendien te lezen dat het niet mogelijk zou zijn om de aantallen voor vaste rekening (waarop de marge daalde van 30% naar 27%) aan te passen. René Prins laat weten dat “dit niet klopt. Die mogelijkheid is er nog steeds.”