Vanaf deze week levert AMP de boeken en strips van Standaard Uitgeverij opnieuw rechtstreeks aan de krantenwinkels. De constructie met Imapress als commerciële partner houdt op te bestaan en de korting voor de winkelier verhoogt naar 25% of 30% (zonder recht van retour). Vanaf het najaar wil AMP op die manier opnieuw alle belangrijke boekenuitgevers in portefeuille hebben.
Met ingang van woensdag 2 juni is het mogelijk om opnieuw via AMP de boeken en strips van Standaard Uitgeverij te laten leveren. Het voorbije jaar trad AMP louter op als logistieke partner die instond voor levering, afhandeling van de retours en facturatie met Imapress als commerciële partner. Het gecombineerde systeem met Imapress kreeg vorig jaar de nodige kritiek en dat zette AMP aan om zelf weer de commerciële relaties met de uitgevers op te pikken. “We kregen heel veel reacties van de winkels en de uitgevers waardoor we de handschoen opnieuw willen opnemen”, aldus Karin De Naeyer, Senior Accountmanager boeken & strips bij AMP.
“Voor sommige uitgevers, zoals Zuidnederlandse Uitgeverij, zijn we altijd rechtstreeks blijven werken”, verduidelijkt Karin De Naeyer, Senior Accountmanager boeken & strips bij AMP. “Voor andere uitgevers, zoals Standaard Uitgeverij, hadden we het commerciële beleid overgelaten in de constructie met Imapress en Van Ditmar. We zijn nu klaar om de hele keten terug in handen te nemen.”
Voor de krantenwinkels wordt de verandering begin juni zichtbaar, wanneer het boeken- en stripassortiment van Standaard Uitgeverij via het hernieuwde systeem zal lopen. Voor AMP is het echter slechts het startpunt. “Standaard Uitgeverij is uiteraard een belangrijke partner, maar het is niet de enige uitgeverij met wie we de draad opnieuw willen oppikken”, zegt Karin De Naeyer. “Met Hachette hebben we een akkoord over de verdeling van Asterix en ook met Borgerhoff & Lamberigts, Agora en Lannoo lopen al gesprekken. We voelen vertrouwen bij de uitgevers. Het is de bedoeling om tegen de najaarsaanbieding de belangrijkste uitgevers te vertegenwoordigen en hun topboeken te kunnen selecteren om te verdelen naar de onafhankelijke persverkopers.”
AMP laat ook weten dat het vanuit de nieuwe rol meer invloed kan en wil uitoefenen op de korting voor de winkeliers. “We hebben beslist die marge opnieuw op te krikken naar respectievelijk 25% en 30%”, bevestigt Karin De Naeyer. “Dat zijn de marges die wij algemeen toepassen en waarvan we het belangrijk vinden dat ze ook voor boeken en strips intact blijven.”
Winkels die boeken en strips voor eigen rekening, en dus zonder retourrecht aan 30%, willen inkopen, kunnen bij AMP intekenen. “We doen dat niet ongevraagd”, aldus Bert Engelen, International Sales Manager bij AMP. “Wie intekent, weet dat hij vier- of vijfmaal per jaar strips zonder retourrecht zal ontvangen. De winkel bepaalt zelf over welke stripreeks(en) het gaat en hoeveel exemplaren hij wenst te ontvangen.” De keuze om een titel zonder retourrecht aan te bieden, ligt echter bij de uitgever. Als die de mogelijkheid geeft, dan kan de winkelier op die manier inkopen. Het omgekeerde, een titel met retourrecht alsnog voor eigen rekening inkopen, kan voorlopig om technische redenen niet, laat AMP weten.
Tot slot preciseert AMP nog dat het harder zal inzetten op Distriweb om in te spelen op bestellingen van minder gangbare boeken. “We willen die zogenaamde ‘longtail’ ook commercialiseren”, benadrukt Bert Engelen. “Winkels zullen deze titels via de website kunnen bestellen zonder retourrecht, om bijvoorbeeld aan specifieke vragen van klanten te voldoen. Wij werken momenteel volop aan de uitbouw van deze mogelijkheid.”
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.