Ondanks de dalende verkoopcijfers tonen de uitgevers zich optimistisch over printmedia. Magazine Media, de website van de uitgeversfederatie We Media, neemt vijf trends waar die in het voordeel van papier spreken. Met stip op één evenwel: de abonnementen, al is dat lang niet de enige trend die voor optimisme zorgt.
Bron: Magazine Media – WE MEDIA
Televisie heeft radio de das omgedaan. Het internet heeft offline media van de kaart geveegd. Print is dood. Allemaal uitspraken die vandaag onzin gebleken zijn. Geen enkel nieuw medium heeft zijn voorgangers gedood. Print – magazines en kranten – blijkt zelfs aan een heropleving bezig te zijn. Een lofzang.
“Le roi est mort, vive le roi!” gaf in vroeger dagen (vóór de Franse Revolutie) aan dat het koningschap continu is: de troon staat nooit leeg. Dat bleek uiteindelijk toch geen stand te houden. Zo zal er zeker een tijd komen waarin we geen papier meer gebruiken als informatiedrager. Die tijd is echter nog niet aangebroken.
Bijna iedereen bladert graag eens door de ‘boekskes’. Het is een fantastisch tegengif tegen de schermverslaving die ons teistert. We waarderen allemaal de kwalitatieve, betrouwbare informatie in een gepaste omgeving zonder afleiding. En wie een gepassioneerd hobbyist of expert is, zal beamen: er gaat niks boven een print magazine voor inspiratie en quality time.
De eeuwige krachten van print magazines zijn en blijven relevant voor lezers én adverteerders. Dat benadrukken FIPP en UPM in een nieuwe whitepaper ‘Media’s Future in a Post-COVID World’ nog eens. Zij onderscheiden een aantal trends met positieve gevolgen voor print.
Mediaberichten aan het begin van de pandemie waren meestal gericht op de negatieve impact op gedrukte advertenties en kioskverkoop. Maar die rapporten misten het verhaal over het tegenovergestelde effect van de pandemie, namelijk op de verkoop van veel nichemagazines.
Volgens Samir Husni, “Mr. Magazine” en professor aan de School of Journalism van de University of Mississippi, zijn de print-abonnementen tijdens de pandemie met 25 tot 30% gestegen. Husni staat niet alleen in zijn beoordeling. We zagen het ook in ons eigen land gebeuren.
De trend van de eerste lockdowns waarin lezers meer tijd aan print besteedden, lijkt zich door te zetten. “Er zijn aanwijzingen dat de digitale bult van corona aan het afnemen is”, verklaarde Damien Ratcliffe, professor journalistiek aan de Universiteit van Oregon.
De “Kantar COVID-19 Barometer” registreerde eveneens een trend richting print en weg van digitaal. “Verrassend genoeg heeft ons digitale bestaan de laatste tijd wat van zijn charme verloren. Consumptie van sociale media is aanzienlijk gedaald na de aanvankelijke sterke stijging aan het begin van de pandemie”, meldde Kantar.
Na meer dan een jaar vooral virtuele ervaringen snakken consumenten naar iets tastbaars. Print magazines bleken een van die haptische zaken te zijn. Het ziet er naar uit alsof deze trend zich na de pandemie zal voortzetten, met name in specifieke niches (zgn. passion points).
“Handwerken blijkt niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de geestelijke gezondheid”, aldus Henning Röper, CEO van Burda Create!, onderdeel van Hubert Burda Media. “Onze abonneeaantallen voor Burda Style, Burda Easy en Burda Knitting stijgen. Daarom blijven we geloven in de kracht van gedrukte magazines. Handwerk- en knutselmagazines blijven bestaan.”
De oplage van het magazine steeg met 33% op jaarbasis tot 227.000 in de tweede helft van 2020. Abonnementen zijn jaar-op-jaar met 37% gestegen tot 162.000, wat neerkomt op 71% van de totale oplage. “Als merk hebben we een sterke focus op print omdat we een diepgewortelde connectie hebben met de lezers wanneer ze iets in hun handen houden”, zegt redacteur Lucy Hall.
“Er gaat niets boven een gloednieuw tijdschrift dat door je brievenbus komt en op je deurmat belandt. Het is geweldig om iets tastbaars te hebben om van te genieten”, zegt Lisa Sykes, medeoprichter van Iceberg Press.
Sykes en haar twee partners vertrouwen op een fysiek kwaliteitsproduct. Ze verhoogden het aantal pagina’s en de papierkwaliteit van hun publicatie, The Simple Things, aanzienlijk, en gingen ervan uit dat als het magazine er goed uitziet en voelt, mensen bereid zouden zijn £5 te betalen (later verhoogd tot £6). Zo geschiedde: de verkopen stegen.
In juni 2020 onthulde een IBM-onderzoek dat van 18.000 consumenten wereldwijd “elke leeftijdsgroep aangeeft dat duurzaamheid, milieu- en/of persoonlijke welzijnskenmerken belangrijke overwegingen zijn bij het selecteren van merken.”
Uitgevers zijn niet doof voor die trend. “De houding van de consument is nu een belangrijke motor voor klimaatactie binnen de uitgeverij”, zei Tom Reynolds, Production Director bij TI Media.
“Het vinden van meer manieren om duurzamer te zijn, is nu een strategisch onderdeel van het bedrijf. En dat wordt zeker mede gedreven door de wens van onze lezers om te kopen van bedrijven die duurzaam zijn. Dat zagen we uit de eerste hand in ons eigen bedrijf toen ons werd gevraagd om polyfolie te vervangen door papieren folie. Het kwam rechtstreeks voort uit verzoeken van de consument.”
“We gebruiken gerecyclede kranten voor het instructiegedeelte van ons tijdschrift en de patroonbladen, en ons 100% gerecyclede overtrekpapier heeft een veganistische plantaardige waslaag”, zegt Burda’s Röper. “Bovendien zijn al onze producten verpakt in karton of gerecyclede folie en worden ze in Europa geproduceerd. Burda Style zet zich in om de algehele verschuiving naar duurzaam consumentisme te ondersteunen.”
Veel mensen zitten elke dag vele, vele uren vast aan hun scherm. Ze hebben genoeg van digitaal. Print is meer dan een alternatief voor digitaal, het is een tegengif.
Print is ook angstvrij. Printlezers hoeven zich geen zorgen te maken over inbreuken op de privacy, gegevensdiefstal, pop-upschermen, spam, stroomstoringen, vertrouwensproblemen, hinderlijke onderbrekingen en te veel schermtijd. Lezers kunnen ontspannen wanneer ze iets in gedrukte vorm lezen.
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.