DPG Media, het bedrijf ontstaan uit de fusie van De Persgroep en Medialaan, heeft voor 2020 een balans vol records neergelegd. Uit een omzet van meer dan 1,7 miljard euro haalt de groep van Christian Van Thillo een nettowinst van 178 miljoen euro.
Eind februari kondigde ook Mediahuis al forse winstcijfers aan, maar DPG Media gaat nog een stuk harder. De nettowinst van DPG Media komt uit op 178 miljoen euro en dat is 39% hoger dan in 2019. Corona heeft de opmars van DPG allerminst verstoord en dat is ook te merken aan de omzetevolutie. Het omzetcijfer ligt met 1,766 miljard euro 8% hoger dan in 2019. Van de 1,7 miljard euro omzet komt iets meer dan een derde uit België (673 miljoen euro).
Minder reclame-inkomsten
Kijken we dieper in de cijfers, dan zien we nog een tendens die vergelijkbaar is met Mediahuis: de reclame-inkomsten blijven onder druk staan, terwijl het aantal abonnees groeit. De reclame-inkomsten dalen met 5% (rekening houdend met de integratie van Sanoma Media Nederland) en klokken af op 471 miljoen euro. Kijk je op vergelijkbare basis naar de reclame (zonder Sanoma) dan verliest DPG Media 13% en dat is in lijn met de markt (Mediahuis heeft het over 10 tot 20%).
820 miljoen euro omzet in de lezersmarkt
De reclame-inkomsten vertegenwoordigen minder dan een derde van de totale omzet. De lezersmarkt daarentegen is goed voor 820 miljoen euro. DPG zag zijn aantal abonnees met 2% groeien en telt nu in totaal 3,6 miljoen abonnees voor zijn kranten en magazines. Online diensten brengen 130 miljoen op (+10%). Zo komt bijvoorbeeld 71 miljoen via de Nederlandse verzekeringssite Independer (onlangs ook in België gelanceerd).
“Digitalisering loont”
Gevraagd hoe zijn groep erin geslaagd is om zo performant door het woelige 2020 te zwemmen, wees Christian Van Thillo, executive chairman DPG Media, vooral op de digitalisering. “Toen de eerste lockdowns werden afgekondigd en adverteerders massaal hun campagnes annuleerden, vreesden we voor een erg moeilijk jaar, maar het is heel anders gelopen”, vertelt hij. “De hele bevolking is tijdens deze crisis online gegaan om zich te informeren, om te communiceren, winkelen en werken. Onze groep die al jaren investeert in een doorgedreven digitalisering heeft daar de vruchten van geplukt. Afgelopen jaar heeft wederom bewezen dat onze media ertoe doen en dat onze strategie werkt. We hebben ingezet op schaalvergroting om slagvaardig en weerbaar te zijn, de digitale transformatie van onze media is aardig aan het lukken en de online services zijn een belangrijke groeipoot voor de groep geworden. We kijken met vertrouwen naar de toekomst."
In de volgende editie van ons digitale magazine Radar leggen we de evolutie van de abonnementen bij DPG Media en Mediahuis naast de bredere evolutie van de persverkoopcijfers (abonnementen en losse verkoop) die het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) recent publiceerde voor 2020.