Ook met de verhoging van de marge op haar weekkranten van 0,50 naar 0,55 euro slaagt Mediahuis er niet in om opnieuw op een goed blaadje te komen bij de dagbladhandelaars. Dat blijkt uit de bevraging die Radar na de margeverhoging deed. De resultaten tonen een sterke afkeuring.
Toen Mediahuis op 1 januari de prijs van haar kranten met 0,20 euro optrok, oogstte de uitgever flink wat storm omdat de marge procentueel terugviel tot 18,52%. Een rekenoefening leerde ons dat dit voor dit voor dagbladhandelaars tot een maandloon minder per jaar betekent in vergelijking met 2018, toen Mediahuis haar vaste marge invoerde.
Vorige week besliste Mediahuis om, na onderhandelingen met Perstablo, de marge voor weekkranten opnieuw op te trekken met 0,05 euro. Hierdoor komt de marge voor de dagbladhandelaar voor een weekkrant opnieuw net boven 20%. De marge voor de weekendkranten bleef onveranderd. Onze redactie was benieuwd of de tegemoetkoming op instemming kon rekenen en legde de vraag voor aan de winkeliers.
Wat betreft de marge die Mediahuis biedt, klinkt de stem van de dagbladhandelaar oorverdovend. In totaal deelden 72 winkeliers hun mening en 83% gaf aan ontevreden te zijn over deze stijging. Voor hen ligt deze veel te ver van het aanvaardbare (en historische) percentage van 25%. Niemand gaf aan dit een goede marge te vinden, terwijl 15% liet weten tevreden te zijn met de stijging maar gehoopt had op meer.
Hoewel Mediahuis toegevingen deed op de marge voor de weekkranten, deed het dat niet op de marge van de weekendkranten. Aanvankelijk ontstond door een fout in het communiqué van Perstablo verwarring over de marge: het is wel degelijk 0,75 euro (of 1 euro voor De Standaard). De reactie van de winkeliers op de marge tijdens het weekend kan je echter niet fout interpreteren. Hier klinkt de ontevredenheid van de dagbladhandelaar zo mogelijk nog luider. Maar liefst 98,6% vinden dit slecht nieuws. Dat net de duurdere weekendkranten niet meegroeien laat zich uiteraard voelen in de inkomsten.
Wel besloot Mediahuis de deur op een kier te zetten. Het gaf aan de marge bij komende prijsstijgingen gradueel te willen laten meegroeien. Hoewel de meningen hier wat meer verdeeld zijn, is dit duidelijk onvoldoende om de dagbladhandelaar tevreden te stellen. Zo liet 80,5% verstaan dat het de marge van 25% nodig heeft om pers op een rendabele manier te kunnen blijven verkopen. Voor een groep van 15% zou de marge van zowel week- als weekendkranten moeten stijgen naar 21 tot 24% om rendabel te kunnen blijven. Een minderheid van 4% van de respondenten wil week- en weekendkranten met een marge van 20% en slechts een enkeling toont zich tevreden met een marge die niet evenredig zal meegroeien met de komende prijsverhogingen. De hint aan Mediahuis over wat het zou moeten ondernemen bij een volgende stijging van de verkoopprijs is meer dan helder.
Neem deel aan onze enquête
Heeft u deze enquête nog niet ingevuld? We doen een warme oproep om het alsnog te doen en nemen de resultaten mee in onze gesprekken met het kabinet van minister van Media Benjamin Dalle.
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.