De omzetdaling waarmee de Nationale Loterij in een economisch pittig 2022 te maken kreeg, heeft zich niet doorgezet in 2023. Terwijl de teller een jaar eerder stokte op 1,488 miljard euro, bedroeg de totaalomzet vorig jaar 1,489 miljard euro. De stabiliteit is terug, en eigenlijk is dat een rode draad over de jaarcijfers heen. Zo ligt het aandeel van zowel de krantenwinkels als de digitale verkoop precies even hoog als in 2022 en bereikten de drie voornaamste Loterijpijlers een ultiem evenwicht.
De Nationale Loterij zweert bij duurzame en maatschappelijk verantwoorde groei. Lange tijd groeide de omzet dan ook gestaag, van 1,140 miljard euro in 2015 naar 1,531 miljard euro in 2021. De economische context zorgde in 2022 echter voor een terugval, en dus was het toch uitkijken naar de cijfers van het afgelopen jaar. Die schetsen een behoorlijk positief beeld, met opnieuw een lichte omzetstijging.
Net als een jaar eerder stonden de krantenwinkels in voor 47% van de totale omzet van de Nationale Loterij. Gezien dat percentage in 2021 slechts één procentpunt hoger lag, mogen we spreken van een stabiele situatie die intussen al enkele jaren aanhoudt. De digitale verkoop van loterijproducten leek de sector onder druk te zetten, maar blijft met een aandeel van 24% steken op het peil van 2022.
“De dagbladhandels blijven de bevoorrechte partners van de Nationale Loterij”, klinkt het. De gemiddelde investering per persverkooppunt in Loterij-installaties en -visibiliteit ligt met 4.025 euro 3,5 keer hoger dan bij andere soorten verkooppunten. “In 2023 hebben we de vergoedingen aan onze verkooppunten bovendien aangepast in functie van hun noden en die van de spelers.”
Het aantal krantenwinkels in het netwerk van de Nationale Loterij daalde in de loop van 2023 van 2.171 naar 2.061 stuks. Er kwamen vorig jaar 84 winkels bij, maar langs de andere kant waren er 194 sluitingen. Aangezien de omzet van de Loterij licht gestegen is en het aandeel van de dagbladhandels daarin stabiel bleef, mogen we wel concluderen dat de gemiddelde omzet uit loterijproducten per winkel opnieuw een opwaartse beweging kende. Concreet gaat om een sprong van 326.859 euro in 2022 naar 339.558 euro in 2023. Als we de vergelijking maken met 2019, is het gemiddelde verkoopcijfer er met bijna 5% op vooruitgegaan.
Opvallend is het grote aantal sluitingen in de categorie ‘Others’. Die statistiek vloeit overwegend voort uit het verdwijnen van 657 bpost-verkooppunten, nadat beide partijen geen akkoord vonden om hun samenwerking op dit vlak verder te zetten.
Vorig jaar had de Nationale Loterij het nog over een historisch evenwicht tussen Lotto, EuroMillions en de instantspelen. Met respectievelijk 447 miljoen euro, 506 miljoen euro en 450 miljoen euro lagen die drie pijlers toen inderdaad erg dicht bij elkaar, maar in 2023 leidde de doelbewuste diversificatiestrategie naar een nóg beter evenwicht. De afname van de omzet uit EuroMillions was naar verluidt te wijten aan een reeks ongunstige jackpotcycli met snel gewonnen jackpots.
Het najaar stond in het teken van de lancering van EuroDreams. De Nationale Loterij noemt het nog te vroeg om conclusies te trekken, maar zegt wel dat het nieuwe trekkingsspel de verwachtingen overtreft. En ook Vikinglotto doet het goed, met een gemiddelde wekelijkse omzet van 340.000 euro en dus 17.680.000 euro op jaarbasis.
In 2023 liet de Nationale Loterij twee recordcijfers optekenen, want 103.913.099 winnaars sleepten samen 1.078.835.155 euro in de wacht. Veel spelers die gemiddeld beperkte bedragen inzetten, het blijft één van de stokpaardjes van de Loterij. Net als het gegeven dat de winst de maatschappij ten goede komt, via de monopolierente en allerlei subsidies. Die waren – net als vorig jaar – goed voor een totale investering van 345 miljoen euro.
“Heel wat Belgen nemen deel aan onze spelen voor een klein bedrag”, benadrukt Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder en voorzitter van het directiecomité van de Nationale Loterij. “Ze beleven er plezier aan, het biedt hen een kans om te winnen en de opbrengst gaat naar talloze initiatieven op maatschappelijk, cultureel, sportief en wetenschappelijk gebied.”
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.