1

Keesing Media Group staat te koop

Pers 22 oktober 2020

Puzzeluitgever Keesing Media krijgt binnenkort een nieuwe eigenaar. Niet omdat het bedrijf achter onder andere Denksport in moeilijk weer zit, maar omdat de huidige hoofdaandeelhouder zijn investering na enkele mooie jaren wil verzilveren.

Eind deze zomer gaf het Financieele Dagblad in Nederland het al uit goede bron mee: Keesing Media zou dit najaar te koop komen. Intussen is dat ook effectief het geval. Meerderheidsaandeelhouder Ergon Capital zet het puzzelbedrijf in de etalage nadat het bedrijf de voorbije jaren een voortreffelijk parcours reed.

Exit Ergon Capital

Dat Keesing drie jaar geleden bij Ergon Capital terechtkwam, had alles te maken met de verkoop van de Nederlandse Telegraaf Media Group (TMG) aan Mediahuis. TMG bleef aan boord met 30% van de aandelen, terwijl Ergon Capital 60% verwierf (de resterende 10% is in bezit van het management). Destijds werd afgesproken dat TMG bij een nieuwe verkoop kan verplicht worden om mee te verkopen. Of dat scenario momenteel aan de orde is, is niet bekend.

100 miljoen puzzelboeken per jaar

Keesing deed het bij TMG al goed (Het Financieel Dagblad bestempelt het zelfs als melkkoe voor De Telegraaf), maar de echte versnelling kwam er pas dankzij de investering van Ergon Capital. Met vers kapitaal volgden een reeks Europese overnames. Vandaag is het marktleider in zes Europese landen en staat het sterk in nog eens vier andere Europese markten. Keesing Media groep totaliseert 350 werknemers en verkoopt elk jaar meer dan 100 miljoen puzzelboeken.

300 miljoen euro marktwaarde

Op die manier is de marktwaarde van Keesing Media Group in goed drie jaar zowat verdubbeld. Het Financieele Dagblad verwacht dat de koper zowat 300 miljoen euro zal neertellen voor de overname. De winst (brutobedrijfsresultaat) zal dit jaar naar verwachting de kaap van 40 miljoen euro ronden. In 2017 was dat nog 22 miljoen euro.

Analoog en digitaal puzzelen

Net als alle andere uitgevers heeft ook Keesing in de voorbije jaren stappen richting digitalisering gezet. De puzzelmagazines kregen online varianten en de groep nam ook een minderheidsbelang in een Amerikaanse appbouwer die gespecialiseerd is in onlinehersengymnastiek (Elevate Labs). Keesing wil die markt verder aanboren, maar laat ook weten dat het wil blijven groeien in het traditionele segment. Stefaan Cornilly, Managing Director Belgium en groeimarkten voor Keesing Media Group, zei daarover in een interview met Radar twee jaar terug dat mensen graag blijven puzzelen op papier. “Dat blijkt echt uit onderzoek”, klonk het toen. “Kader het binnen de digitale detox, de behoeften van mensen om af en toe verlost te zijn van alle schermen. Het is een trend die is ingezet met bijvoorbeeld het kleuren voor volwassenen en waar puzzelen net zo goed in past.”

Nieuw investeringsfonds?

Het is uitkijken naar het resultaat van de verkoopprocedure, op een moment dat de overnamemarkt op een laag pitje draait. Drie jaar terug toonden ook andere investeringsfondsen de nodige interesse, benieuwd dus of de uitgever opnieuw verhuist naar een fonds. Wordt vervolgd.