1

“Mediahuis geeft losse verkoop op”

Pers 8 januari 2021

Aan de prijsverhoging van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg verdient de persverkoper niets. Radar polste naar reacties bij de dagbladhandelaars en leerde dat de uitgever met de vaste marge allesbehalve vrienden heeft gemaakt.

De Bond (Leuven): “Met een boycot snijd ik mijn eigen vlees”

“We worden altijd per mail op de hoogte gebracht van de prijsaanpassingen”, aldus Robert Ulens. “De verkoop van Het Nieuwsblad, De Standaard en De Gazet van Antwerpen boert hier wel achteruit. Laten we zeggen dat ik er alles samen zo’n 30 exemplaren per dag van verkoop. De prijzenpolitiek van Mediahuis is ronduit schandalig. We zitten nu op een limiet van 50 cent per verkocht exemplaar. We staan daar totaal machteloos tegenover. Ik zou natuurlijk Mediahuis kunnen boycotten, maar dan snij ik ook in mijn eigen vlees. Nog goed dat De Persgroep die 25% winstmarge wél blijft behouden. Och, ze zijn ons langzaam aan het doodknijpen, niet alleen Mediahuis, maar alle klassieke partners maken het ons maand na maand moeilijker.”

 

 

’t Gazetje (Oostende): “Ze willen ons gewoon weg”

“Natuurlijk weet ik van de prijsopslag van Mediahuis”, zegt Ingrid Verbeiren, als we haar om een reactie vragen. “Ondanks het feit dat ik nog veel titels van die uitgeverij verkoop, gaat de verkoop van kranten wel achteruit. Er hoeft toch geen tekeningetje bij dat ik het feit dat wij niet meer verdienen doordat hun prijzen verhogen, negatief vind. Voor mij is het heel simpel. Ze willen ons gewoon weg. Ze willen gewoon alles op de digitale manier aan de man brengen.”

 

Dagbladhandel Vander Cruyssen (Oostakker): “Aan dit tempo straks nog slechts 17,25% marge”

“Aan het normale tempo zakken we dit jaar van 25% naar nu 18,52% en misschien zelfs naar 17,25%”, geeft Marc Vander Cruyssen te kennen. “Wat betekent dat onze winstmarge vastgevroren is op 50 cent voor 2,9 euro tegen dan. Als ik dan nog de smalende reacties lees van Koen Maes van Mediahuis, dan begrijp ik dat ze de losse verkoop opgeven. Maar voor het zover komt willen ze ons wel nog even uitpersen. Zonder een machtige federatie, waarvan alle persverkopers eigenlijk lid zouden moeten worden, staan we compleet machteloos.”

 

Krantenshop Verkissen (Dilsen-Stokkem): “Ik vertel mijn klanten dat wij niets aan de opslag verdienen”

“Uiteraard ben ik op de hoogte van de aangepaste prijzen van Mediahuis”, zegt Caroline Van Veirdeghem. “En ik weet ook dat we daar eigenlijk geen cent meer door verdienen. Het is wel zo dat ik mijn klanten daar ook van op de hoogte stel, zodat zij weten dat zij meer moeten betalen, zonder dat de dagbladhandelaar daar iets aan heeft. Nochtans is het zo dat de kranten van Mediahuis hier nog vlot over de toonbank gaan. Het Belang van Limburg betekent ongeveer 90 procent van onze verkoop van kranten. Het is uiteraard niet leuk. Ik heb de indruk dat de uitgeverijen steeds meer van ons verwachten, zonder dat ze daar iets voor in de plaats willen stellen. En het wordt steeds moeilijker waardoor we wel verplicht zijn om allerhande bijproducten aan te bieden. Een zuivere krantenwinkel? Nee, dat lukt de dag van vandaag niet meer.”

 

 

De Nieuwsbron (Maldegem): “Een zuivere dagbladwinkel is niet meer te doen”

“Eigenlijk is het verhaal van de marges bij Mediahuis helemaal niet nieuw”, vindt Jurgen Van Poucke. “Die prijssetting geldt al ruim tien jaar voor de bedeling van abonnementen. Het enige wat ze nu gedaan hebben, is dat ook aangepast voor de losse verkoop. Wat betekent dat we hier ook vast zitten aan een winstmarge van maximaal 50 cent. Bovendien is het ook zo dat we minder en minder kranten verkopen. Maar eigenlijk geldt dat voor alles wat wij aan de man brengen in onze winkels. Er wordt zowat door iedereen op de marges beknibbeld. Ik heb daar dan ook al enkele jaren op geanticipeerd. De helft van mijn winkel is omgevormd tot een koude bakkerij. Een zuivere dagbladwinkel, dat is niet meer te doen.”

 

Krantenwinkel Peeters (Antwerpen): “Dacht dat marge sowieso 25% bedroeg”

“Ik heb nog niet zo lang geleden deze zaak overgenomen”, aldus Ahmad Masshe. “’t Is wel zo dat ik op de hoogte ben van de prijsstijging van de uitgaves van Mediahuis. Wat ik echter niet wist, is dat die prijsstijging mij niets gaat opleveren. Ik dacht dat de marge sowieso 25% bedroeg. Dus betekent dat als een krant bijvoorbeeld 50 cent duurder wordt, dat ik daar niets meer door verdien? Dat lijkt me helemaal niet leuk. Maar goed, laten we positief blijven. Dit is hier nog een échte krantenwinkel en de verkoop van dagbladen en boekjes verloopt vlot.”