Stemmen de bestaande NACE-codes nog overeen met de activiteiten van de hedendaagse dagbladhandel? Radar polste ernaar in een enquête. De helft van de respondenten vindt dat het tijd is voor verandering. Maar hoe ver mag deze gaan?
Gelukkig openen af en toe nieuwe dagbladhandels de deuren en wie dat doet, is verplicht zijn nieuwe zaak in te schrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). De activiteiten van uw onderneming registreert u aan de hand van een of meerdere NACE-codes. Voor krantenwinkels is de meest gebruikte code 47620, wat overeenkomt met ‘Detailhandel in kranten en kantoorbehoeften in gespecialiseerde winkels’. In een enquête polste Radar naar de ervaringen van de huidige dagbladhandelaar. De resultaten bundelde VFP in een advies aan de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO.
Tegenwoordig volstaat de code 47620 voor vele dagbladhandelaars niet meer. Want wat als u ook koffie en warme ontbijtkoeken wilt aanbieden? Wat als u kansspelen of alcohol wilt verkopen? In dat geval dekt 47620 niet helemaal de lading. Uit de resultaten van onze enquête blijkt dat dagbladhandelaars het daarmee eens zijn. 15 van de 32 respondenten vinden dat de omschrijving van code 47620 niet specifiek genoeg is. Een kwart geeft zelfs aan dat hun code niet meer overeenstemt met het huidige aanbod. Dat de code dringend gemoderniseerd moet worden naar de huidige activiteiten van de dagbladhandelaar is dus meer dan duidelijk.
Pers, rookwaren en kansspelen. Dat zijn van oudsher de producten die de hoofdzaak van de omzet van de krantenwinkel vormen. Maar toch staan deze niet allemaal vermeld in de omschrijving van de NACE-code. Dat lijkt onlogisch en geeft de indruk dat code 47620 hiermee verder gespecifieerd kan worden. Een meerderheid van de deelnemende winkels is het daarmee eens, meer dan acht op de tien vraagt om deze categorieën te vermelden. Ook vraagt een derde om pakjesdiensten op te nemen in de omschrijving.
Uit de enquête komen ook andere interessante elementen naar voor. Want enerzijds vinden dagbladhandelaars dat de huidige code niet specifiek genoeg is, maar anderzijds vindt een niet onbelangrijke groep dat kantoorartikelen helemaal niet meer thuishoren in de huidige omschrijving voor krantenwinkels. Voor twee op drie mag het in de omschrijving blijven, voor een derde mag het verdwijnen. Dat is niet vreemd aangezien er meerdere dagbladhandelaars zijn die geen kantoorartikelen meer aanbieden in hun winkel, hoewel het voor velen nog steeds een interessante aanvulling is van hun assortiment.
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.