In het afgelopen, door COVID-19 geteisterde jaar, slaagde de Nationale Loterij er net niet in om opnieuw een nieuwe recordomzet te boeken. We doken in de cijfers en bekeken hoe het belang van de krantenwinkels evolueerde.
1,436 miljard euro. Op dat bedrag klokte de Nationale Loterij eind december 2020 af. Ondanks het feit dat dit 6 miljoen minder is dan het bedrag dat de Nationale Loterij in 2019 mocht noteren, was er duidelijke tevredenheid te bespeuren met dit nagenoeg stabiele omzetcijfer. Maar hoe goed scoorde elk product in het afgelopen jaar? Waar was de impact van het coronavirus te detecteren? En wat met de krantenwinkel?
2020 was een succesvol jaar voor de Nationale Loterij. Dat blijkt ook uit de cijfers die tijdens de persconferentie werden voorgelegd. “Lotto blijft sterk en heeft de coronacrisis goed overleefd”, verklaarde Jean-Nicolas David, CFO van de Nationale Loterij, tijdens de presentatie die volledig virtueel verliep. In 2020 haalde het populaire kansspel 444 miljoen euro binnen. Dat is 4 miljoen euro meer dan in 2019 en zelfs 14 miljoen euro meer in vergelijking met 2018. In 2020 werden afgerond 62,8 miljoen spelen gespeeld en dat leidde ook al afgerond tot 31,1 miljoen winnaars. Dat betekent dat in het afgelopen jaar bijna 50% van de spelen in 2020 ook effectief tot winst leidden.
Ook krasloten hebben een steeds groter aandeel in de omzet van de Nationale Loterij. De afgelopen jaren kenden krasloten als Woohoo, Subito en Win For Life een duurzame groei. In 2020 kon het rekenen op een omzet van 392 miljoen euro, wat overeenkomt met een slordige 113 miljoen spelen en iets meer dan 34 miljoen winnaars.
Hoewel de Nationale Loterij coronajaar 2020 verbazend goed heeft overleefd, komen haar producten er niet helemaal zonder kleerscheuren vanaf. En dat is duidelijk merkbaar wanneer we kijken naar de cijfers van EuroMillions, in omzet het belangrijkste spel van de Nationale Loterij. Geen mirakeljaar met een omzet van 562 miljoen euro zoals in 2019, maar wel een terugval van zo’n 66 miljoen euro. Dat wijdt de Nationale Loterij voor een groot deel aan de uitbraak van het coronavirus. Zo was er enorm veel onzekerheid over de consortium-loterijen en werd de communicatie tijdens de lockdown sterk gereduceerd. Maar laten we ook het lagere aantal jackpots niet vergeten.
Een afname van de communicatie was niet enkel het geval voor EuroMillions. Ook voor e-lotto en de online platformen van de krasloten besloot de Nationale Loterij minder te communiceren. Dat was een zeer doelbewuste keuze, klinkt het. Aan het begin van de eerste lockdown waren het namelijk de dagbladhandels die als één van de enige retailpunten de deuren geopend mochten houden. Een afzwakking van het investeren in communicatie voor online was voor de Nationale Loterij een manier om de fysieke verkooppunten niet te ondermijnen. “Tijdens de lockdownmaanden was het kalmer in retail dan op vlak van het digitale. Hoewel digitaal sneller groeit dan fysiek is het niet zo dat het digitale kanaal daarvan heeft geprofiteerd”, aldus Janni Haek, gedelegeerd bestuurder van de Nationale Loterij.
Bekijken we de cijfers in detail, dan is het retailnetwerk goed voor 77% (1,084 miljard euro) van de omzet en digitaal voor 23% (332,5 miljoen euro). Maar waar digitaal een groei kent van zo’n 23,1% in vergelijking met 2019, kent retail een daling van 6% of zo’n 70 miljoen euro. Toch blijft retail voor de Nationale Loterij belangrijk. Janni Haek: “We blijven nieuwe salespunten rekruteren zodat spelers nog meer verkooppunten tegenkomen wanneer ze op de baan zijn.”
Van de omzet afkomstig uit retail is de helft toe te wijzen aan de dagbladhandels. Hoewel de bijdrage van de krantenwinkel aanzienlijk is, springt een negatieve trend steeds meer in het oog.
Sinds 2011 kent het aantal verkooppunten van de Nationale Loterij een aanzienlijke groei van 5.125 naar 7.743 verkooppunten. Het aandeel van de krantenwinkel daarentegen, daalt sinds 2012 gestaag. In 2012 waren er 3.416 persverkooppunten. In 2017 waren dat er nog maar 2.860 en ook in 2020 daalde het aantal van de krantenwinkel nog verder tot 2.302. Dat zijn 1.114 persverkooppunten minder op amper 8 jaar, of nog erger: 139 verkooppunten per jaar. Blijft de vraag of deze trend in de komende jaren nog te keren valt…
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.