De verkoop van pers in de krantenwinkels heeft in 2022 de dalende tendens van voor de pandemie hernomen. Dat blijkt uit cijfers van AMP. Ten opzichte van 2021 liet de persverkoop in zijn geheel een daling van om en bij de 13% noteren. Zowel kranten, magazines als boeken delen in de klappen.
De krantenverkoop toonde zich al niet echt in de beste vorm naar het einde van de pandemie en die trend zet zich in 2022 duidelijk door. De losse verkoop van dagbladen ging met 11% achteruit in het eerste kwartaal en kende nadien een nog sterkere daling: 16% in kwartaal 2 en 19% in kwartaal 3. Bij het ter perse gaan waren de resultaten – van alle categorieën – van het vierde kwartaal nog niet bekend. Een licht herstel in september doet beterschap vermoeden, maar het niveau van 2021 zullen de kranten normaal gezien niet meer halen.
De dalende lijn trekt zich door bij de magazines en de boeken, twee perscategorieën die het behoorlijk tot zeer goed deden tijdens de coronacrisis. Het aantal verkochte magazines steeg toen licht, terwijl boeken een fameuze revival meemaakten. Vandaag is er geen sprake meer van een stijgende lijn, integendeel. De magazineverkoop krimpt steeds verder in, met dalingspercentages van 9%, 10% en 15% in de drie afgeronde kwartalen. Boeken doken in het voorjaar meteen het moeras in (-28%), leken dan op een eventueel voorzichtig herstel af te stevenen (-5%), maar klokten uiteindelijk af op -29%.
Wie de verschillende categorieën van de magazinepers afzonderlijk onder de loep neemt, kan weinig lichtpuntjes identificeren. Zeldzame momenten van groei lijken in 2022 steevast beperkt te blijven tot één kwartaal, en spectaculair zijn die percentages nooit. Na eerst een slechte start (-20%) gingen de familiebladen er in het tweede kwartaal bijvoorbeeld met 10% op vooruit, maar door een nieuwe terugval is de geregistreerde eindscore toch negatief (-14%).
Een sterkere versie van dat verhaal zien we terug bij de magazines gericht op tieners. Een initiële (minieme) stijging van 1% werd doorheen het jaar compleet tenietgedaan, met -12% in het tweede kwartaal en nadien een bijzonder pijnlijke -31% in kwartaal drie. Een laatste – nu al… – bescheiden positieve noot heeft te maken met de verkoop in de categorie van jeugd- (of kinder)magazines, die na een beperkte daling (-5%) een kleine hausse (+2%) liet noteren en afklokte op een relatief stabiel resultaat van -1% in het derde kwartaal.
Troost zoeken bij zulke redelijk stabiele situaties, dan maar? Naast de uitgevers die in jeugdcategorie opereren, kunnen die in de segmenten ‘mannen’ (-1%) en ‘puzzel’ (-3%) opgelucht ademhalen wat de scores in kwartaal 3 betreft. Of toch in vergelijking met de vele andere categorieën, waar ‘wonen’ (-34%), ‘dieren’ (-35%) en ‘zoekertjes’ (-40%) het zwaarst in de klappen delen. Die laatste categorie legde een opvallend parcours met een late inzinking af, want in de eerste twee kwartalen was de toestand nog stabiel.
Stickers, kaarten en trendies vormen een vrij verwaarloosbaar onderdeel binnen de totale verkoop van een gemiddelde krantenwinkel. De relevantie van de resultaten die deze categorie liet optekenen, ligt dan ook net iets lager. Het jaar leek met -80% en -52% nochtans niet goed te beginnen voor dit verkoopsegment. Toch bleek het uiteindelijk gegroeid, en zelfs meer dan verdubbeld te zijn: +123%, meteen het enige groene cijfer in de hele resultatentabel. De reden? In het derde kwartaal kwamen de WK-stickers van Panini op de markt…
Een interessante vergelijking binnen het cijfermateriaal van AMP, is die tussen de verkoop- en de omzetresultaten. Wat het totale plaatje betreft, rapporteert men ten aanzien van 2021 (januari tot september) een daling in sales van 12,5%. Daartegenover staat een omzetdaling van ‘slechts’ 6 procent. De omzet kent dus een minder sterke achteruitgang dan de verkoop. Dat betekent dat het prijsniveau gestegen is, zonder evenwel de verkoopdaling volledig te compenseren.
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.