Tijdens de Corona-crisis had de losse verkoop van kranten het moeilijk. Wat betekent dit voor de toekomst van de papieren krant? Peter Vandermeersch, ex-hoofdredacteur van De Standaard en nu aan de slag in Ierland, laat er zijn licht over schijnen.
Peter Vandermeersch ging na zijn periode bij De Standaard voor negen jaar aan de slag bij het Nederlandse NRC Handelsblad, maar verkaste intussen voor Mediahuis naar Ierland. Bij de Ierse mediagroep Independent News & Media is hij sinds vorige zomer uitgever.
De trend in Ierland is niet anders dan in België, vertelt hij tijdens de 1,5 Meter Sessie over media die vorige week verscheen. In de podcast analyseert Vandermeersch de impact van de Corona-crisis op media, marketing en journalistiek. De hele 1,5 Meter Sessie is hier te beluisteren.
Het fragment waarin Peter Vandermeersch ingaat op de verkoop van papieren kranten, kan u hieronder alvast beluisteren.
Volgens Peter Vandermeersch mag de impact van Corona op de papieren kranten niet worden onderschat. “Deze tendens is al langer bezig”, weet hij. “We zien ook bij Mediahuis al jaren onze papieren oplage achteruitgaan, maar we vervangen de papieren abonnee door de digitale abonnee. In Ierland zie ik nu de sterke combinatie van digitaal in de week met papier op zondag. COVID-19 zal een versnelling betekenen van de evolutie waarbij de papieren krant tussen maandag en vrijdag langzaam maar zeker verdwijnt. Na deze crisis zullen alle krantenuitgevers in Europa zich daarover beraden.”
Dat uitgevers zich de vraag stellen of ze kranten nog rendabel via de krantenwinkels kunnen verkopen, was al eerder opgevallen in België. De initiatieven die Mediahuis nam met bijvoorbeeld de Verkoperdeals waren vanuit die vrees ingegeven. “Ook in Ierland zitten we tegen relatief kleine papieren oplages in de week aan”, zegt Vandermeersch. “Van een aantal titels vragen we ons af of we niet sneller naar een combinatie moeten gaan van papier in het weekend en digitaal in de week. Vroeger was naar digitaal gaan een soort eerste klas begrafenis. Nu is dat minder: het wordt rendabel, het wordt toegankelijker en je ziet ook oudere doelgroepen overschakelen. Tussen nu en tien jaar, het is moeilijk exact te voorspellen, zie ik ons naar die combinatie evolueren.”
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.