Op 1 januari zijn de vier krantentitels van Mediahuis 0,20 euro duurder geworden. Door de overstap naar een vaste marge, een beslissing van Mediahuis uit 2018, geniet u als winkelier echter niet mee van die prijsstijging. Procentueel valt de marge op de Mediahuis-titels op weekdagen terug tot 18,52%.
Sinds de start van het nieuwe jaar gaan de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg op een weekdag voor 2,7 euro over de toonbank. Daarmee stijgt de verkoopprijs met 20 cent en die lijn trekt Mediahuis ook door tijdens het weekend. Wie op zaterdag Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen of Het Belang van Limburg koopt, telt 3,8 euro neer (voorheen 3,6 euro). De Standaard stijgt van 4,5 naar 4,7 euro.
Gevraagd naar een verklaring voor de nieuwe prijsstijging antwoordt Mediahuis dat het een evenwicht zoekt tussen het aanbod van content, prijselasticiteit naar de consument toe en het nastreven van een bepaalde rentabiliteit. “Een verder dalende losse-verkoopmarkt zorgt voor een grote druk op die rentabiliteit”, zegt Koen Maes, Directeur Media Services bij Mediahuis. “Minder kranten in dezelfde wagen vervoeren zorgt nu eenmaal voor een hogere stukkost. Ook voor onze abonnementsprijzen blijven we dat evenwicht opzoeken en ook die kennen verhoudingsgewijs opnieuw een gelijkaardige stijging dit jaar.”
Duurdere prijzen zijn vaak goed nieuws voor de persverkoper, omdat bij een procentuele marge ook de opbrengst meestijgt. Van zo’n procentuele marge is bij de Mediahuis-titels echter sinds 2018 geen sprake meer. Destijds besliste Mediahuis eenzijdig om over te stappen naar een vaste marge per verkocht exemplaar. Bij de start op 1 mei 2018 correspondeerde die vaste marge met de historische marge van 25% op kranten. Bij elke daaropvolgende prijsstijging bleef de marge echter onveranderd, waardoor de winkelier niet langer meegeniet van de duurder verkochte kranten. Tijdens de week verdien je als winkelier 0,5 euro op de kranten die je voor 2,7 euro verkoopt. Omgerekend gaat het om een commissie van nog slechts 18,52%. Tijdens het weekend verdien je 0,75 euro op Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, wat neerkomt op 19,74 euro marge. Enkel De Standaard blijft met 1 euro vaste marge boven de grens van 20% (21,28% om precies te zijn).
Een prijsstijging met 20 cent, een margedaling met enkele procenten, … het lijkt om kleine bedragen te gaan, maar niets is minder waar. We voerden een simulatie uit voor een winkel met een al bij al bescheiden verkoop: gemiddeld dagelijks tien exemplaren van Het Nieuwsblad en vijf van De Standaard. Met een traditionele meerverkoop in het weekend of bijkomende exemplaren van Gazet van Antwerpen of Het Belang van Limburg hielden we zelfs geen rekening. Om maar te zeggen: we simuleren een winkel met een lage Mediahuis-verkoop. Met de nieuwe prijzen en de vaste marge realiseert deze winkel op jaarbasis (50 weken) dit jaar een opbrengst van 2.500 euro uit de betrokken titels. Had Mediahuis destijds zijn procentuele marge van 25% behouden, dan had die opbrengst dit jaar op 3.300 euro uitgekomen. Een winkel met een lage verkoop misloopt in 2021 dus toch al snel 800 euro aan opbrengst uit de Mediahuis-titels.
Benieuwd hoeveel opbrengst u misloopt? Vul onze handige module in en laat het ons weten in het contactformulier bijgevoegd aan deze module.
Mediahuis is overigens niet de enige die de prijzen bijstelde. Ook concurrent DPG Media hanteert nieuwe prijzen voor Het Laatste Nieuws en De Morgen. Op weekdagen kost Het Laatste Nieuws 2,7 euro (voorheen 2,5 euro) en De Morgen 2 euro (voorheen 1,9 euro). In het weekend betalen klanten 3,7 euro voor Het Laatste Nieuws (voorheen 3,5 euro) en 4,4 euro voor De Morgen (voorheen 4,2 euro). Ook hier noteren we dus stijgingen van 10 of 20 cent, maar de procentuele marge van 25% blijft bij DPG Media wel intact.
Mediahuis argumenteerde in 2018 dat de (toenmalige) prijsstijging kaderde “in onze betrachting om onze papieren kranten te kunnen blijven aanbieden in losse verkoop”. Om los te kunnen blijven verkopen moet een krant meer kosten en moet die meerkost doorstromen naar de uitgever, klonk het. “Als een prijsstijging gepaard gaat met een stijging van de commissie gaat een groot deel van die oplossing (om kranten los te blijven verkopen, nvdr) evenwel verloren”, liet de uitgever toen weten. Tweeëneenhalf jaar later is het een redenering met een steeds grotere impact op de krantenwinkels. Mediahuis maakt kranten duurder om losse verkoop mogelijk te houden, maar tegelijk vragen almaar meer winkels zich luidop af op het nog de moeite loont om de titels van Mediahuis aan deze marge te verkopen. Of hoe niet enkel traditionele concentratie (via fusies en overnames), maar ook margepolitiek op termijn tot een verschraling van het aanbod in de krantenwinkels zou kunnen leiden. Een opmerkelijke vaststelling na een jaar waarin de overheid krantenwinkels als een essentiële sector bestempelde, net vanuit het idee dat het belangrijk is om iedereen toegang te blijven verlenen tot een pluralistisch nieuwsaanbod.