Begin deze week lanceerde Radar een enquête om te polsen naar de mening van dagbladhandelaars over de verplichting om een mondmasker te dragen in de krantenwinkel. De resultaten spreken voor zich. Lang niet alle winkeliers vinden de verplichting een goede maatregel en ook bij de klanten zit de gewoonte er nog niet ingebakken (al gaat het wel de goede kant uit…).
Vorige week kondigde het Overlegcomité van de verschillende regeringen in ons land aan dat het dragen van een mondmasker voortaan een verplichting is in alle winkels. Dat riep heel wat vragen bij de dagbladhandelaar op. Zo ontving onze redactie meerdere berichten met de vraag of het dragen van zo’n masker ook verplicht is wanneer ze bijvoorbeeld gebruik maken van een plexischerm. Voor alle duidelijkheid: het blijft ook in dat geval een verplichting. Om een beter zicht te krijgen op de opinie en de eerste ervaringen van dagbladhandelaars doken we in de antwoorden die we van bijna 200 winkeliers ontvingen.
Als we de resultaten onder de loep nemen, valt het op dat de meningen sterk verdeeld zijn. Bijna 54% van de respondenten is van mening dat het dragen een mondmasker, zowel voor klanten als voor personeel, geen goede maatregel is. Het pro-kamp kan daar met iets meer dan 46% niet tegen opboksen. Goede maatregel of niet, de wetgeving is duidelijk: iedereen, of u nu klant of zaakvoerder bent, is verplicht een mondmasker te dragen. In dit artikel leest u er alles over.
Het percentage klanten dat een mondmasker draagt wanneer ze de winkel binnenstappen, gaat daarentegen wel de goede richting uit. Bijna 42% van de dagbladhandelaars geeft aan dat 75 tot 99% van zijn cliënteel een mondmasker draagt. Net geen 35% geeft aan dat er sprake is van een mondmasker bij ongeveer de helft van de klanten. Bij 14% van de krantenwinkels draagt minder dan 50% een mondmasker, bij 5% ligt dat zelfs onder de 25%. Maar dat het geen ingebakken gewoonte is, merkten we eerder al. Verschillende dagbladhandelaars gaven al te kennen dat klanten hun masker vaak nog vergeten.
Het dragen van een mondmasker is niet altijd even comfortabel en voelt soms benauwd aan, zeker voor wie van ’s ochtends vroeg tot het sluitingsuur in de winkel staat. Maar toch is het belangrijk – voor zowel uw eigen gezondheid als die van uw klanten – om tijdens de openingsuren een masker te blijven dragen. Uit onze enquête blijkt dat slechts 15% van de dagbladhandelaars het mondmasker permanent ophoudt. 66% geeft aan dat ze het masker wel dragen, maar af en toe afzetten. Hoewel het belangrijk is om dit consistent toe te passen, geeft iets meer dan 12% aan dat ze enkel een mondmasker dragen wanneer het druk is. Slechts 6% van de dagbladhandelaars dragen, ondanks de verplichting, nooit een mondmasker in hun winkel.
Het komt tegenwoordig wel vaker voor: discussies tussen cliënteel en winkelpersoneel omdat de klant weigert een mondmasker te dragen. Op het internet circuleren verschillende filmpjes van woedende klanten die weigeren een masker te dragen en daarom het winkelterrein niet mogen betreden. In onze enquête polsten wij naar deze ervaring bij dagbladhandelaars. Iets minder dan 70% van de respondenten geeft aan nooit een discussie hierover te hebben gehad. 30% geeft aan wel al aanvaringen met klanten te hebben gehad over de te volgen maatregel. Mark Leirs, uitbater van dagbladhandel Phantasia Mediastore (Wijnegem), getuigde eerder al over moeilijke klanten die weigeren een masker te dragen.
Op dit moment hebben dagbladhandelaars echter geen juridische middelen om het dragen van mondmaskers af te dwingen. Daarvoor moeten ze terugvallen op politiecontroles. Toch blijken deze controles eerder zeldzaam te zijn. Van de 192 respondenten gaven slechts 6 handelaars (3%) aan dat ze al controle hadden gehad. 96% had nog geen agenten over de vloer gekregen. Dat kan uiteraard ook liggen aan feit dat deze maatregel pas recent in werking is getreden. Rest natuurlijk de vraag of de frequentie van de controles in de komende weken nog verhoogd zal worden.