In een tiental krantenwinkels hangen sinds kort digitale schermen van Roularta. De mediagroep wil een netwerk bij lokale handelaars integreren in zijn ‘local media’ reclame-aanbod. Winkeliers van hun kant kunnen er eigen boodschappen op kwijt. We polsten bij Roularta naar de kosten en de baten.
Het ‘digital signage’-project van Roularta ging dit voorjaar van start met twee testnetwerken van tien schermen bij lokale handelaars in Tielt en Torhout. Na een positieve evaluatie van die testen volgde een verdere uitrol in Kortrijk, Turnhout, Diest, Oudenaarde, Oostkamp en Mechelen. Dit jaar staat ook Roularta’s thuisstad Roeselare nog op het programma. Op dit moment telt het netwerk in totaal ook al een tiental krantenwinkels. Dat Roularta actief prospecteert bij persverkopers leerden we ook al uit meldingen die winkeliers ons bezorgden. “We prospecteren inderdaad in centrumsteden en provinciesteden om er een klein netwerk op te bouwen”, bevestigt Kris Van Peteghem, Product & Project Manager Roularta Digital. “Daarbij zoeken we naar locaties gespreid over een stad waar mensen wel eens moeten wachten en op dat moment in een specifieke richting georiënteerd staan. Denk bijvoorbeeld aan de toonbank in een krantenwinkel, broodjeszaak of frituur.”
Voor Roularta zijn de schermen een nieuwkomer in het lokale media-aanbod (met bijvoorbeeld ook De Zondag en Steps). Wie wil adverteren voor een lokaal publiek kan voortaan ook ruimte aankopen op de digitale schermen. De helft van de zendtijd blijft echter voorbehouden voor de winkeliers. De totale zendtijd bedraagt iets minder dan drie minuten in lusvorm. “De winkels beschikken over 50% zendtijd voor eigen communicatie”, zegt Kris Van Peteghem. “De overige 50% gaat naar commerciële en niet-commerciële informatie zoals bijvoorbeeld een weerbericht of berichten van sociale media die de aandacht van de bezoekers trekken.”
De financiering en installatie van de schermen en de software is voor rekening van Roularta, dat evenwel geen vergoeding betaalt zoals de tabaksfabrikanten dat wel deden voor de bijna verboden displays die zij in de winkel plaatsten. “Dat argument hebben we bij winkeliers nog niet gehoord”, zegt Kris Van Peteghem als we de vergelijking maken. “Wij zien vooral andere netwerken in de retail waarbij de winkelier soms betaalt voor de schermen. Zover wilden wij zeker niet gaan. De enige kosten die de winkelier kan hebben zijn de elektriciteit en het internetverbruik.”
Wel zal de winkelier extra tijd moeten investeren als hij zelf informatie op de schermen wil plaatsen. Roularta wijst erop dat het met een toegankelijke software werkt waarbij de verkoper via templates vrij makkelijk informatie kan invoeren en in de playlist invoegen. Van gewijzigde openingsuren tot het aanprijzen van bepaalde producten uit de winkel. Maar wat als na die informatie plots concurrerende inhoud in het commerciële blok opduikt? “We zullen erover waken dat er op de schermen nooit concurrentiële informatie verschijnt”, klinkt het bij Kris Van Peteghem. “We hebben niet de intentie om te bruskeren. Als een verkoper zich ergens aan ergert, dan kunnen we dat er op zijn verzoek meteen afhalen.”
Ondanks de voordelen die Roularta aanhaalt, stipt Van Peteghem eerlijk aan dat het systeem niet voor elke winkel interessant zal zijn. Zo kan plaatsgebrek een belemmerende factor zijn. Een winkel die enkel boven de uitgang een scherm kan hangen, met zichtbaarheid als de aankoop al achter de rug is en de klant naar buiten wil, heeft wellicht weinig te winnen bij de digitale schermen. Het netwerk van Roularta is zeker niet het eerste project rond digital signage dat voet aan de grond tracht te krijgen in de kleinhandel. In het eerste decennium van deze eeuw staken meerdere initiatieven de kop op, vaak zonder succes. Het laat zich raden dat oudere winkeliers die les niet zullen vergeten zijn. Soms wrong het schoentje bij het maken of veranderen van de inhoud, vaak ook bij de kracht van de aanbieder om zo’n netwerk commercieel rendabel te maken. Soms vonden winkeliers het ook gewoon niet fijn dat klanten naar een scherm en niet naar hun producten keken. Roularta zet nu als traditionele mediagroep de stap en toont in elk geval de intentie om rekening te houden met fouten die anderen eerder maakten. “Wij vinden dit voor winkeliers in de eerste plaats een lowcost manier om hun winkelcommunicatie te dynamiseren”, besluit Kris Van Peteghem. “De schermen trekken veel meer aandacht dan de statische displays, dus we hopen hiervan voor de betrokken partijen een win-win te maken.”