Scooore, de sportweddenschappen van de Nationale Loterij, zit vanaf deze zomer in een nieuw jasje. Scooore 1.0 wordt Scooore 2.0 en dat gaat gepaard met aanpassingen aan het aanbod, de terminal en het commissiesysteem.
Begin dit jaar was het precies acht jaar geleden dat dagbladhandelaars voor de eerste maal wedformulieren van Scooore konden registreren. Het Scooore-aanbod bleef de jaren erna echter wat hangen in de loterij-stijl en dus vond de Nationale Loterij de tijd rijp voor een doorstart. “De huidige Scooore is momenteel te gelimiteerd en komt helaas niet voldoende tegemoet aan de verwachtingen van onze spelers”, verklaart Olivier Haine, General Manager van Scooore. Haine verwijst naar de kritiek die de Nationale Loterij wel vaker kreeg bij winkeliers omtrent de beperkte wedstrijdaanbiedingen of de niet-competitieve quoteringen.
Met de vernieuwing van het kansspel wil de Nationale Loterij Scooore positioneren als een high-end partner voor sportweddenschappen. Zo zal Scooore 2.0 onder meer nieuwe zelfbedieningsterminals gebruiken. Olivier Haine: “De terminals van de Nationale Loterij zijn geschikt voor loterijproducten, maar niet voor een modern aanbod aan sportweddenschappen.” Via de nieuwe terminals zullen klanten kunnen wedden op prematch en live weddenschappen, maar ze kunnen ook alle statistieken en andere geavanceerde instellingen raadplegen.
De Nationale Loterij benadrukt dat het de dagbladhandelaar centraal wil zetten en voorziet onder andere in een oplossing op de toonbank om de verkoop te stimuleren. Daarnaast zullen dagbladhandelaars steun krijgen van ‘Scooore-specialisten’, een team dat zich toelegt op sportweddenschappen. “Zij zullen aanvankelijk nieuwe oplossingen, installatieprocessen, trainingstools en dergelijke komen presenteren”, zegt Olivier Haine. “Maar hun echte werk begint pas na de installatie. Om onze relatie met de krantenwinkels te versterken, willen we kwaliteitsondersteuning, bijvoorbeeld bij een technisch probleem, maar ook commerciële ondersteuning blijven bieden om een maximaal rendement te realiseren.”
Bij de vernieuwing van Scooore hoort ook een nieuw remuneratiemodel. De Nationale Loterij baseert de commissie van Scooore 2.0 op de combinatie van een commissie op de inzet en een commissie op het nettoresultaat (de verkoop min een gemiddeld uitbetalingspercentage en de taks). “We houden geen rekening met de daadwerkelijk betaalde bedragen in uw verkooppunt,”, aldus Olivier Haine, “maar met een gemiddeld percentage van alle deelnemende verkooppunten voor dezelfde periode. Op die manier heeft een verminderde verkoop in een krantenwinkel minder invloed op zijn commissie.”
De Nationale Loterij onthoudt zich evenwel van verdere commentaar over de precieze invulling van het nieuwe commissiesysteem. Ze geeft aan niet in de vakpers te willen communiceren over de percentages die van toepassing zijn op het nettoresultaat, wat wij uiteraard ten zeerste betreuren wetende dat de sectororganisaties eerder al inzicht kregen in de vergoedingen. Wel geeft de Nationale Loterij nog aan dat ze met het nieuwe systeem van remunereren wil vermijden dat winkels met een groot aantal winnaars geen vergoeding zouden krijgen. “Ons model biedt meer omzetstabiliteit en legt de focus opnieuw op verkopen”, besluit Olivier Haine. “Winkeliers hoeven dus niet bang te zijn voor de invloed van grote winnaars of van een lage verkoop op uw commissie.” Om deze en andere afspraken rond Scooore 2.0 met de winkeliers vast te leggen, komt er een nieuw contract naar model met het gekende Nationale Loterij-contract.
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.