Op 17 januari 2022 kondigde DPG Media aan te starten met een ‘Netflix voor tijdschriften’. Via Tijdschrift.be kunnen lezers maandelijks toegang krijgen tot de brede selectie van magazines die DPG Media in haar netwerk heeft. Allemaal online weliswaar. Zal dit systeem de klant weghouden uit de krantenwinkel? En hoe denken dagbladhandelaars erover?
Eind vorig jaar werd de website Tijdschrift.be door DPG Media gelanceerd, een online kanaal waar je al je favoriete tijdschriften digitaal kan lezen. We krijgen met andere woorden dus de kans om nog meer digitaal te lezen. Een kans voor de impulskopers, want zo hebben zij nóg een ‘shortcut’ naar het artikel of het magazine dat ze willen lezen. Kortweg, zien we de impact van Tijdschrift.be op de losse verkoop in de dagbladhandel?
Steve Desmet, Product & Trade Manager Retail bij DPG Media, vindt het alleszins te vroeg om hier uitspraken over te kunnen doen. Hij ziet het online platform voornamelijk als een aanvulling naast het bestaande printaanbod. Deze verklaring haalt hij in Nederland, waar het gelijknamige platform Tijdschrift.nl al langer succesvol bestaat. “In Nederland zien we dat we vooral een andere doelgroep aanspreken”, legt Desmet uit. “Deze doelgroep gaat minder snel of niet naar de winkel voor een magazine, maar heeft wel interesse in een digitale versie van één of meerdere magazine. Net vanuit die visie zien we het in België dus ook als een mooie aanvulling met geen tot weinig impact over de bestaande losse verkoop.”
Bij AMP klinkt het genuanceerder. “Ik begrijp de reacties van de winkels”, maakt Tom Vermeirsch, Chief Commercial Officer bij AMP duidelijk. “Digitaal is niet te stoppen, maar heeft ook al veel goeds meegebracht voor de handelaar. Denk maar aan de Pokémon-rage: aanvankelijk een game, nu verkopen de winkels de kaartjes. We moeten denken aan wat de mensen vandaag willen, en dat is convenience en experience. Snel iets halen op de hoek, dat kan alleen met échte verkooppunten. De winkels en wij spelen daar actief op in. We verdelen met de pers en tijdschriften steeds meer gadgets, collectors’ items, … Sommige winkels gaan echt al niche en zetten bijvoorbeeld in op fijne rookwaren en drinks uit het hogere segment. Dat zorgt voor traffic voor bijvoorbeeld kranten, pers, speciale edities, boeken en strips en denksport. Verder zegt onze data dat de inkomsten van de uitgevers hoofdzakelijk uit print komen, en dat magazines nog steeds beter verkopen dan kranten. Het is niet omdat H&M er is dat de boetiek niet meer bestaat, integendeel.”
Of de dagbladhandelaar in België het ook met die mening eens is, gingen we zelf ook na. Wij polsten bij vijf uitbaters van krantenwinkels naar hun opinie over de groeiende digitale ambitie van DPG Media.
“Ik had van de plannen van DPG-Media nog niet gehoord”, aldus Matthias Willems van IMS Antwerpen. “Ik wist wel dat zo’n systeem al bestaat in Nederland, voor zover ik weet met beperkt succes overigens. Voor de zelfstandige uitbater zijn die plannen van De Persgroep natuurlijk een spijtige zaak. Het is jammer, maar wat kan je eraan doen? De Persgroep heeft ons in het verleden gesteund, ons ook veel beloofd. Maar het zijn nu eenmaal economisch moeilijke tijden voor iedereen en ik denk dat het voor de uitgeverij een logische stap is. Ik denk dat ik in hun plaats trouwens hetzelfde zou hebben gedaan. Dus nee, leuk is het niet, maar ik ben ook niet kwaad, omdat ik besef dat het deel uitmaakt van de markt.”
“Een paar dagen geleden heb ik het nieuws zien passeren”, zegt Sophie D’Hondt van Universal News Gent. “Het is de zoveelste mokerslag die we te incasseren krijgen. Wie wil er trouwens nog een krant kopen voor vijf euro? Komt daarbij dat je in zowat elk tijdschrift vouchers kan terugvinden waarmee abonnementen worden aangeboden.”
“Het werkt op den duur ontmoedigend. Eerst was er hier in Gent het circulatieplan, dan kwam daar het coronavirus bovenop en nu dit. Onze omzet is het voorbije jaar met 25% gedaald. Ook omdat er in de week zo weinig klanten zijn. Op zaterdag is dat anders, maar daar maak je je week uiteraard niet goed.”
“Och, ik heb soms de indruk dat we voor de uitgevers enkel nog als een soort showroom dienen. Soms bel ik naar een uitgever, zogezegd als klant. Op het einde van het gesprek maak ik me dan kenbaar en laat ook mijn grieven weten. “Maar mevrouw, je moet je niet boos maken, wij voeren ook maar uit”, krijg ik dan te horen…”
“Het is een gevaarlijk spelletje dat de uitgevers met ons spelen”, meent Jens Houtmeyers van Dagbladhandel De Jens in Geel. “Het gaat duidelijk de verkeerde kant op. De verkoop van kranten en magazines keldert. Niet te verwonderen, want de uitgeverijen hebben hun prijs weer opgetrokken, maar anderzijds kunnen de klanten via abonnementen hun producten aan een interessante prijs kopen. Een absurde situatie, want die abonnementen worden gesubsidieerd via bpost. Het is duidelijk voor mij dat de tijd dat De Persgroep de vriend van de persverkoper was, voorbij is. Het wordt almaar moeilijker om het hoofd boven water te houden. Ik ben gelegen bij een school. Ik ben dan ook van plan van mijn zaak een soort ‘belevingswinkel’ voor de jeugd te maken.”
“Het is het eerste wat ik ervan hoor”, zegt Odette De Valck van ’t Pleintje in Asse. “Natuurlijk is dat niet aangenaam om te vernemen, maar echt verwonderd ben ik toch niet. Ik sta nu 35 jaar in het vak en vroeger werden we echt verwend door De Persgroep en werd de losse verkoop goed ondersteund. Maar die tijd is nu achter de rug en er wordt op alle manieren geprobeerd om mensen te overtuigen om een of ander abonnement te nemen. Dat is overigens niet alleen bij De Persgroep, maar bij alle uitgeverijen het geval.”
“Maar wat kan je er als dagbladhandelaar aan doen? Je voelt je machteloos. Dat betekent evenwel niet dat ik de moed laat zakken. Ik ben begonnen als perswinkel en dat zal nooit veranderen. Je mag er trouwens ook niet blind voor zijn dat het in geen enkele sector rozengeur en maneschijn is.”
“Ze zijn ons beetje bij beetje dood aan het knijpen”, geeft Remi Hirsch bij de Duffelse krantenzaak Verdyck te kennen. “De uitgeverijen doen er alles aan om hun lezers naar abonnementen te lokken. Uiteindelijk is hun grootste kost dat ze bij ons moeten komen leveren. Bij de grootwarenhuizen komt hen dat veel voordeliger uit.”
“Momenteel is het ook zo dat als iemand een krant koopt met bancontact, we daar gewoon niets meer aan verdienen. De diensten worden ook automatisch aangepast. Verkopen we een paar exemplaren minder van Gazet van Antwerpen, worden de leveringen automatisch verlaagd.”
“De stap die DPG Media nu zet, maakt alleen maar nog duidelijker wat we al langer wisten: rondkomen met enkel de drie klassieke producten, pers, tabak en lotto, is voorbij. Je moet je aanbod aanpassen en roeien met de riemen die je hebt.”
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.