Zelfstandigenorganisatie UNIZO heeft opnieuw gepleit voor een totaalverbod op het systeem van gratis retours. Voor dagbladhandelaars met een inleverpunt kan zo’n herziening van het herroepingsrecht een rem zetten op de inkomsten uit de verwerking van pakjes.
De oproep van UNIZO komt er naar aanleiding van de intentie van minister van post Petra De Sutter (Groen) om het aantal retourzendingen te doen dalen. De Sutter wil inzetten op augmented en virtual reality om de overvloed aan teruggestuurde modeartikelen in te perken. Virtual try on-technologie om kledij via de smartphone(camera) en niet langer fysiek te moeten passen: daar ijvert minister De Sutter meer concreet voor.
UNIZO reageerde prompt door het idee te omschrijven als een stap in de goede richting om de nefaste ecologische en economische gevolgen van de retourzendingen tegen te gaan. Volgens UNIZO is dat echter lang niet genoeg en vooral nuttig als aanvullend initiatief. “Het kernprobleem is en blijft het recht op gratis retour”, stelt gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche. Retourzendingen betalend maken is naar zijn mening de enige echte oplossing.
UNIZO dringt er al jaren op aan om gratis retourzendingen nationaal en Europees te verbieden en de stortvloed aan online bestellingen zo aan banden te leggen. De organisatie wijst daarbij niet alleen op de kwalijke gevolgen van het huidige herroepingsrecht voor het milieu, maar denkt ook aan de webshops van de lokale retailers. Door minder retourzendingen te moeten verwerken en er bovendien een toeslag voor te ontvangen, wordt hun concurrentiepositie in een markt met enkele kolossale e-commercespelers gevoelig versterkt. Van Assche gaf eerder al aan dat het net die grote bedrijven zijn die “de mensen hun kop hebben zot gemaakt” op vlak van (overdadig) bestellen en retourneren.
Alleen zou een uitvoering van dit standpunt niet voor álle lokale handelaars goed nieuws betekenen. De verschillende pakjesdiensten vergoeden de dagbladhandels namelijk zowel voor de behandeling van pick-up-pakjes als voor de verwerking van retourzendingen. Krantenwinkels die als inleverpunt werken, zouden het volume retours zien dalen door een herziening van het herroepingsrecht en bijgevolg ook de vergoedingen die ze ervoor krijgen.
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.