Het is voor krantenwinkels opnieuw toegestaan om promomateriaal op de openbare weg te plaatsten. Dat werd aangekondigd in een bericht in het Belgische Staatsblad op vrijdagavond 5 juni.
In de maanden maart, april en mei heeft de persverkoop in de krantenwinkels het lang niet slecht gedaan. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van distributeur AMP. Magazines en boeken verkochten uitstekend, de kranten scoorden minder goed.
Tijdens de Corona-crisis had de losse verkoop van kranten het moeilijk. Wat betekent dit voor de toekomst van de papieren krant? Peter Vandermeersch, ex-hoofdredacteur van De Standaard en nu aan de slag in Ierland, laat er zijn licht over schijnen.
Een nadere blik op de regels waaraan geopende winkels zich moeten houden, leert dat krantenwinkels geen promomateriaal zoals vlaggen of stoepborden op de openbare weg voor hun winkel mogen plaatsen. Op uw parking mag het bijvoorbeeld wel.
De federale ministerraad heeft een Koninklijk Besluit goedgekeurd om het Corona-overbruggingsrecht te verlengen naar de maand mei. Krantenwinkels die in mei zeven opeenvolgende kalenderdagen sluiten, kunnen de uitkering aanvragen.
Op 21 april besliste ongeveer een derde van de krantenwinkels die eerder vrijwillig sloten om toch weer de deuren te openen. Uit economische noodzaak, omdat de risico’s minder groot werden of sloten ze een tijdje om beroep te doen op het overbruggingsrecht voor april? We luisterden naar het verhaal van enkele ‘heropeners’.
Op 22 april heeft de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO een advies uitgebracht met te volgen maatregelen bij het heropstarten van de economie. Het advies bevat ook een reeks maatregelen voor de detailhandel. Voor krantenwinkels die open bleven, klinken die niet onbekend in de oren. We zetten de punten uit dit officiële […]
Brusselse dagbladhandels komen sinds vorige week in aanmerking voor de hinderpremie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ze kunnen 4.000 euro steun aanvragen, ook als ze geopend zijn en ook als de zaken goed draaien. Navraag leert echter dat Brusselse winkels daarover pover geïnformeerd zijn en dat de trage afhandeling van de beslissing voor verwarring zorgt.
Verkoopt pers automatisch goed tijdens deze Corona-crisis? De cijfers die we kregen van bpost en Ubiway geven een dubbel beeld. De magazines doen het uitstekend, maar de kranten kennen een daling. De krantenverkoop zakt met 5% in het algemeen, maar toont ook een verschuiving richting de supermarkten.