Dagbladhandelaars die te weinig groeimogelijkheden zien in hun winkel, zetten vaak de ondernemende stap naar een tweede zaak. Waarop moet je zoal letten als je voor een tweede krantenwinkel kiest?
Met de saga over de F2-licenties is een nieuw opvallend hoofdstuk geschreven in de zoektocht naar de definitie van een dagbladhandel. De zoektocht dreigt te verglijden in een te eenzijdige focus van de omschrijving van de nevenactiviteiten.
Naar goede gewoonte leggen we ook aan het einde van dit jaar dagbladhandelaars een aantal eindejaarsvraagjes voor. Hoe hebben zij 2021 beleefd?
Begin dit jaar openden Danny en Jens Van Winkel in Lokeren Dagbladhandel Kop. Met een accent op sportweddenschappen en vaping kozen ze ervoor om twee winstmakers een heel prominente plaats te geven. Pers bleef overeind, maar halveerde in oppervlakte. “We willen een dagbladhandel blijven, maar kiezen voor wat rendeert”.
Een groeiend aantal krantenwinkels levert als een mini-distributeur pers van DPG Media door aan buurt- of andere winkels. Radar trok mee op ochtendronde met Sven Ghysels van Svenne Gazet uit Halle.
Een pakjesdienst of een Postpunt vond Veerle Verstraeten van de Oudenhoofse Boekhandel niet de beste keuze om mensen naar haar dagbladhandel te lokken. Ze koos resoluut voor lederwaren en juweeltjes om extra inkomsten te genereren en deed er recent een mooie uitbreiding van haar winkel bovenop.
Vanaf begin 2022 strijkt de BNP Paribas Fortis-dochter Nickel neer in de krantenwinkels. Nickel wil een netwerk uitbouwen van 1.800 persverkopers die basisbankdiensten aan hun klanten aanbieden. Het is voor het eerst dat dagbladhandels als een soort minibank kunnen optreden.
Tien jaar nadat ze hun dagbladhandel hadden overgenomen, vonden de zussen Prins van krantenwinkel ’t Prinske in Brasschaat de tijd rijp voor een herinrichting. De handige zussen pakten de winkel zelf onder handen en bieden ons graag een inkijk in hoe ze op die manier een low budget renovatie realiseerden.