Sinds 1 juli moet elke handelaar in ons land, dus ook een dagbladhandel, minstens één elektronisch betaalmiddel aan de klanten aanbieden. “De discriminatie tussen winkels die het wel en winkels die het niet aanbieden, moet eruit”, laat minister van Financiën Vincent Van Peteghem verstaan.
E-commerce, en bijgevolg de verdeling van pakjes, zet zich steeds verder vast als nieuwe pijler voor dagbladhandels. Het is een manier om hun activiteiten verder te diversifiëren, maar hoe goed verdien je met pakjes? Onlangs liet Homerr, een Nederlandse uitdager op de pakjesmarkt, weten dat het de commissie bijstuurt. Radar ging op zoek naar wat Nederlandse openheid in de anders zo gesloten discussie over de vergoedingen op pakjes.
Nickel, het netwerk van mini-banken in de krantenwinkel, plant zijn officiële lancering in de maand maart. Tegen dan wil het een netwerk van 70 à 100 dagbladhandels hebben uitgebouwd. CEO Emmanuel Legras geeft tekst en uitleg op drie maanden van de start.
Ondanks de dalende verkoopcijfers tonen de uitgevers zich optimistisch over printmedia. Magazine Media, de website van de uitgeversfederatie We Media, neemt vijf trends waar die in het voordeel van papier spreken. Met stip op één evenwel: de abonnementen, al is dat lang niet de enige trend die voor optimisme zorgt.