Bpost onderzoekt of een verkoop mogelijk is van Ubiway Retail, waarvan onder andere Press Shop en Relay deel uitmaken. Dat meldt de krant De Tijd. Bpost reageert voorlopig niet op het uitlekken van de plannen.
Geert Schotte, CEO van Standaard Boekhandel, geeft er de brui aan. Dat kondigde de keten en de ex-CEO aan na onderling overleg. Vanwaar komt het gedonder bij de keten van boekenwinkels en wat betekent dat voor de dagbladhandels?
In 2020 gingen dagelijks gemiddeld 16% minder kranten over de toonbank. Dat blijkt uit de cijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) eind maart bekendmaakte. Opvallend: de uitgevers verkochten ook minder papieren abonnementen dan in 2019. Verschoven die lezers massaal naar de digitale kranten?
Een globale pakbon, een snellere creditering van de onverkochten, meer grip krijgen op de dienstensturing, … AMP ontrolt initiatief na initiatief om het leven van de dagbladhandelaar eenvoudiger te maken. Opvallend voor een distributeur die lange tijd en soms nog bakken kritiek oogstte bij de persverkopers. We gingen op zoek naar een verklaring voor de dadendrang in een uitgebreid interview met Tom Vanhoutteghem, Sales and Marketing Manager Retail, en Tom Vermeirsch, Chief Commercial Officer.
Ook met de verhoging van de marge op haar weekkranten van 0,50 naar 0,55 euro slaagt Mediahuis er niet in om opnieuw op een goed blaadje te komen bij de dagbladhandelaars. Dat blijkt uit de bevraging die Radar na de margeverhoging deed. De resultaten tonen een sterke afkeuring.
Uit de jaarcijfers die Mediahuis vorige week bekendmaakte, blijkt dat de mediagroep in 2020 bijna een miljard euro omzet en 58,6 miljoen euro winst boekte. Als verklaring wijst Mediahuis onder andere op de groei van het aantal digitale abonnees.
De losse persverkoop heeft zich in 2020 prima gehandhaafd. Uit cijfers van AMP blijkt dat de totale verkoop van kranten, magazines en boeken afklokt op een status quo. Daarbinnen valt op dat kranten het vorig jaar bijzonder moeilijk hadden, terwijl bepaalde magazinesegmenten uitstekend verkochten.
Had de nieuwe B2B-wetgeving enkele jaren eerder het licht gezien, dan had Mediahuis het veel moeilijker gehad om nog over te stappen op een vaste marge. Dat toont een analyse van de nieuwe B2B-wetgeving die kleine bedrijven beschermt tegen economisch misbruik door sterkere handelspartners. Helaas werkt de nieuwe wet niet met terugkerende kracht, maar een blik op de wet toont wel aan dat persverkopers vandaag toch iets sterker in de schoenen staan.
Op 16 december lag het allereerste nummer van Apache Magazine in de krantenwinkel. Apache wil viermaal per jaar 2.000 exemplaren los verkopen aan 12,5 euro. Hoofdredacteur Karl van den Broeck legt uit waarom Apache de stap zette van nieuwssite naar papieren magazine, maar gaat ook dieper in op de strijd van zijn vakvereniging Media.21 tegen de persconcessie aan bpost.