Vapen zit met een immens imagoprobleem. Dat blijkt uit een enquête van marktonderzoeksbureau iVOX bij 1.000 Belgen en 300 vapers in opdracht van British American Tobacco. Zeven op de tien Belgen vinden vapen even schadelijk als roken.
British American Tobacco (BAT Belgium) stapt naar het Grondwettelijk Hof om het verbod op tabaksreclame in de krantenwinkels aan te vechten. Dat staat te lezen in het Belgisch Staatsblad en in het verzoekschrift dat onze redactie liet opvragen. Na een overgangsperiode van een jaar was dit verbod sinds 1 januari daadwerkelijk van kracht in de krantenwinkels.
Vanaf 1 januari 2021 voert de federale regering een nieuwe verhoging door van de accijns op rookwaren. Ook de komende jaren zal dat het geval zijn. Met de eerste accijnsverhoging in aantocht, gingen we na wat dat kan betekenen voor de marge van de dagbladhandels.
Terwijl de nieuwbakken federale regering De Croo nieuwe accijnsverhogingen op rookwaren aankondigt, pleit de Stichting tegen Kanker voor een inkrimping van het aantal verkooppunten. De Stichting ziet rookwaren graag verdwijnen uit krantenwinkels, nachtwinkels en supermarkten.
Philip Morris Nederland, British American Tobacco, JTI Nederland en Van Nelle Tabak krijgen in Nederland een boete van meer dan 82 miljoen euro. Volgens de Nederlandse concurrentiewaakhond ACM hield het kwartet de prijzen door onderlinge afspraken jarenlang kunstmatig hoog.
Sinds de verhoging van de minimumleeftijd (18 jaar) voor rookwarenverkoop stelt de FOD Volksgezondheid meer inbreuken vast. Het gemiddeld aantal inbreuken ging van 2% naar 5%. De oorzaak? Een leeftijdsgrens van 18 jaar maakt het voor controleurs efficiënter werken.
Uit een analyse in opdracht van onze redactie blijkt dat de onderzochte krantenwinkels een gemiddelde jaaromzet van 500.505 euro uit rookwaren haalden. Dat is iets meer dan 35% van de totale omzet. Het aandeel van sigaretten groeit weer aan, ten nadele van roltabak.
Het is intussen een gewoonte geworden: bij elke accijnsverhoging op rookwaren, daalt de procentuele marge van de winkelier. Zelfs als de omzet uit rookwaren toeneemt, zakt in veel winkels de procentuele winst. Dat heeft te maken met de structuur van de marge. Hoe ziet die er precies uit? Wat zit er in de verkoopprijs? Om […]
De Commissie Volksgezondheid van het Federale Parlement heeft unaniem de tabaksreclame in en aan krantenwinkels verboden. Het totaalverbod geldt ook voor e-sigaretten en wordt van kracht vanaf 1 januari 2021.