British American Tobacco (BAT Belgium) stapt naar het Grondwettelijk Hof om het verbod op tabaksreclame in de krantenwinkels aan te vechten. Dat staat te lezen in het Belgisch Staatsblad en in het verzoekschrift dat onze redactie liet opvragen. Na een overgangsperiode van een jaar was dit verbod sinds 1 januari daadwerkelijk van kracht in de krantenwinkels.
In het afgelopen, door COVID-19 geteisterde jaar, slaagde de Nationale Loterij er net niet in om opnieuw een nieuwe recordomzet te boeken. We doken in de cijfers en bekeken hoe het belang van de krantenwinkels evolueerde.
Door de prijsopslag van de Mediahuis-kranten (+ 0,20 euro) misloopt 6 op de 10 winkels een winst van 1.500 euro of meer. Dat blijkt uit een bevraging van Radar. Daarin polsten we via een rekenmodule naar het bedrag dat winkeliers dit jaar bijkomend hadden verdiend indien Mediahuis nog steeds de procentuele marge van 25% had gehanteerd.
Onze enquête naar de impact van de margepolitiek van Mediahuis bevat enkele hoog- en laagvliegers. We klopten aan bij een krantenwinkel die dit jaar veel winst mist door de vaste marge en een collega bij wie het inkomstenverlies laag blijft.
De NACE-code waaronder uw dagbladhandel geregistreerd staat in de Kruispuntbank van Ondernemingen is aan herziening toe. De Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO gaat daarom op zoek naar problemen met de bestaande codes. VFP zoekt uit hoe tevreden dagbladhandels zijn met hun code (of codes).
Dat de prijsverhoging van Mediahuis de dagbladhandelaars niets oplevert, lokt heel wat reacties uit. Zo trok ook de commentaar van oud-VFP-voorzitter Eric Tommelein onze aandacht. Hij plaatst de margepolitiek van Mediahuis in een historisch perspectief.
Op 1 januari voerde Mediahuis een prijsverhoging door voor zijn krantentitels. Tijdens de week kosten die voortaan 2,7 euro in plaats van 2,5 euro in het weekend 3,8 euro in plaats van 3,6 euro (bij De Standaard: 4,7 euro in plaats van 4,5 euro). Omdat Mediahuis in 2018 overstapte van een procentuele marge van 25% […]
Aan de prijsverhoging van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg verdient de persverkoper niets. Radar polste naar reacties bij de dagbladhandelaars en leerde dat de uitgever met de vaste marge allesbehalve vrienden heeft gemaakt.
Op 1 januari zijn de vier krantentitels van Mediahuis 0,20 euro duurder geworden. Door de overstap naar een vaste marge, een beslissing van Mediahuis uit 2018, geniet u als winkelier echter niet mee van die prijsstijging. Procentueel valt de marge op de Mediahuis-titels op weekdagen terug tot 18,52%.