Vorige week kondigde het Belgische investeringsfonds Ergon aan dat het Keesing Media Group verkoopt aan de private equitygroup BC Partners. Intussen maakte Stefaan Cornilly, Managing Director voor België en de groeimarkten van Keesing Media, bekend dat hij de groep midden december zal verlaten.
Sinds 19 november maakt Vikinglotto deel uit van de spellen van de Nationale Loterij. België sluit zich als tiende land aan bij een groep van Noord-Europese landen. Meedoen aan dit Europese loterijspel kan echter enkel online op e-lotto. Wat betekent dit voor de krantenwinkels?
Wat is nu precies en essentieel product en wat niet? Bij veel dagbladhandelaars klinkt deze vraag. Sinds de nieuwe lockdown geldt er namelijk een verbod op de verkoop van niet-essentiële producten in de krantenwinkels. Ook in onze meest recente enquête polsen we naar de impact van het verbod. Onze redactie polste naar de mening van enkele dagbladhandelaars.
In een tiental krantenwinkels hangen sinds kort digitale schermen van Roularta. De mediagroep wil een netwerk bij lokale handelaars integreren in zijn ‘local media’ reclame-aanbod. Winkeliers van hun kant kunnen er eigen boodschappen op kwijt. We polsten bij Roularta naar de kosten en de baten.
Bij het afkondigen van de verstrengde lockdown bleef het mogelijk om niet-essentiële producten nog steeds via bestelling en afhaling te verkopen. In opvolging van deze regel besliste het Overlegcomité afgelopen vrijdag dat het afhalen voortaan enkel nog buiten mag gebeuren. Hoe zit dat precies?
Tijdens de lockdown is het verboden om als essentiële winkel niet-essentiële producten te verkopen. Tuincentra mogen bijvoorbeeld geen interieurartikelen verkopen of supermarkten geen kleding. Hoe ziet die regel er precies uit en wat mag je als krantenwinkel niet langer verkopen?
Vanavond heeft het Overlegcomité van regeringen een nieuwe verstrenging doorgevoerd in de strijd tegen COVID-19. Niet-essentiële verplaatsingen worden verboden en niet-essentiële winkels moeten sluiten. Net als tijdens de eerste lockdown behoren krantenwinkels tot de groep van essentiële winkels en mogen ze open blijven.
De Duitser Christian-Mathias Wellbrock is hoogleraar media- en technologiemanagement aan de Universiteit van Keulen. Eind september verscheen van hem het boek “Money for Nothing and Content for Free? Behalve affiniteit met Dire Straits verraadt die titel vooral een sterke interesse in het business model van onze mediagroepen. Wellbrock brengt naast een boeiende visie op journalistiek en democratie ook interessante lessen aan voor persverkopers.
De Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO heeft zich op 20 oktober gebogen over de synthesenota van het regeerakkoord De Croo. Het maakte een oplijsting van de belangrijkste maatregelen voor KMO’s. Radar bekeek welke plannen impact hebben op de dagbladhandels.