Sinds de verhoging van de minimumleeftijd (18 jaar) voor rookwarenverkoop stelt de FOD Volksgezondheid meer inbreuken vast. Het gemiddeld aantal inbreuken ging van 2% naar 5%. De oorzaak? Een leeftijdsgrens van 18 jaar maakt het voor controleurs efficiënter werken.
Vanaf deze week geldt voor de remuneratie van de Nationale Loterij opnieuw een drempelwaarde op de eerste schijf van de omzet. De Nationale Loterij had deze drempelwaarde tijdelijk geschrapt als steunmaatregel in tijden van corona.
Het is voor krantenwinkels opnieuw toegestaan om promomateriaal op de openbare weg te plaatsten. Dat werd aangekondigd in een bericht in het Belgische Staatsblad op vrijdagavond 5 juni.
Na een eigen onderzoek heeft VFP in samenspraak met Unizo het advies uitgebracht om de forfaits niet af te schaffen. De FOD Financiën had eerder aangekondigd de forfaitaire belastingregeling met ingang van 1 januari 2020 af te schaffen. Het onderzoek bij krantenwinkels en hun boekhouders leverde interessante argumenten op tegen de afschaffing. “Dit is discriminatie van […]
In de maanden maart, april en mei heeft de persverkoop in de krantenwinkels het lang niet slecht gedaan. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van distributeur AMP. Magazines en boeken verkochten uitstekend, de kranten scoorden minder goed.
Tijdens de Corona-crisis had de losse verkoop van kranten het moeilijk. Wat betekent dit voor de toekomst van de papieren krant? Peter Vandermeersch, ex-hoofdredacteur van De Standaard en nu aan de slag in Ierland, laat er zijn licht over schijnen.
Eén op de vijf krantenwinkels is een zombiebedrijf en volgens economen zou het niet slecht zijn mochten deze bedrijven uit de markt verdwijnen. Maar wat vinden financieel gezonde winkels van dat idee? Storen ze zich aan de concurrentie van ongezonde dagbladhandels of breken ze een lans voor meer solidariteit?
Enkele jaren geleden begon De Persgroep Publishing met het opzetten van een systeem van doorleveringen. Persverkopers verdelen daarbij de titels van het bedrijf aan honderden bijkomende verkooppunten. Wat vindt ‘reguliere’ distributeur AMP eigenlijk van deze constructie? Commercieel directeur Tom Vermeirsch legt uit.
Wat vinden dagbladhandelaars van het plan om de forfaits af te schaffen? Dat was de centrale vraag van onze meest recente poll. En de resultaten spreken voor zich. Iets meer dan 3 op 4 deelnemende dagbladhandelaars doen een beroep op de forfaits en zien het systeem liever niet verdwijnen.