Hebben de sigarettenfabrikanten moedwillig en in onderling overleg de accijnsverhogingen afgewenteld op groot- en kleinhandel? E-mails uit het onderzoek dat de Belgische Mededingingsautoriteit momenteel afrondt, lijken dat alvast te suggereren. Dat blijkt uit de pleitnota van VFP die Radar kon inkijken.
E-commerce, en bijgevolg de verdeling van pakjes, zet zich steeds verder vast als nieuwe pijler voor dagbladhandels. Het is een manier om hun activiteiten verder te diversifiëren, maar hoe goed verdien je met pakjes? Onlangs liet Homerr, een Nederlandse uitdager op de pakjesmarkt, weten dat het de commissie bijstuurt. Radar ging op zoek naar wat Nederlandse openheid in de anders zo gesloten discussie over de vergoedingen op pakjes.
Als weddenschappenoperator is Stanleybet niet te spreken over het KB rond de definitie van winkels die weddenschappen mogen verkopen. Voor de eigen business, maar ook omwille van de gevolgen voor krantenwinkels. De opinie van Joris Petillion, Managing Director van Stanleybet in België en Business Development Manager Northern Europe voor de Stanleybet Groep.
Via een Koninklijk Besluit heeft de federale regering nieuwe regels bepaald om het aantal schijndagbladhandels terug te dringen. Om een F2-licentie voor sportweddenschappen te krijgen (of te vernieuwen), zullen dagbladhandels een minimumaanbod en -omzet aan pers moeten aanbieden. Bovendien mogen de sportweddenschappen de drempel van 250.000 euro aan inzetten per jaar niet overschrijden.
Op 17 januari 2022 kondigde DPG Media aan te starten met een ‘Netflix voor tijdschriften’. Via Tijdschrift.be kunnen lezers maandelijks toegang krijgen tot de brede selectie van magazines die DPG Media in haar netwerk heeft. Allemaal online weliswaar. Zal dit systeem de klant weghouden uit de krantenwinkel? En hoe denken dagbladhandelaars erover?
Voor de verkoop van de 170 krantenwinkels van Press Shop en Relay liet bpost de kandidatuur van de Nationale Loterij links liggen, ten voordele van het gokbedrijf Golden Palace. Intussen bekijkt minister van Overheidsbedrijven De Sutter of ze de verkoop nog een halt kan toeroepen.
In 2021 boekte de Nationale Loterij voor het eerst een omzet boven 1,5 miljard euro. De omzet gerealiseerd door de krantenwinkels blijft stabiel, maar het belang van digitaal en van andere verkooppunten neemt gestaag toe.
Een handelszaak zonder Facebookpagina is in 2021 eigenlijk bijna ondenkbaar. Heeft u er nog geen, maar weet u niet meteen hoe u dat moet aanpakken? Geen nood, wij leggen alles nog eens haarfijn uit. Want met ons Lottery Ambassador-programma is het sowieso een fluitje van een cent om ook op sociale media te scoren!
De gezelligste én commercieel belangrijkste tijd van het jaar is volop aan de gang. De komende dagen gaat werkelijk iedereen nog op zoek naar het perfecte cadeau voor zijn of haar dierbaren. De Nationale Loterij geeft tips om hierop in te spelen in de krantenwinkel.